Voor het schrijven van goede website teksten wordt vandaag de dag steeds meer van je gevraagd. Het aantal websites neemt nog altijd gestaag toe, waardoor ook de concurrentie per onderwerp alleen maar groter wordt. En dus moet je er echt moeite in steken om goede website teksten te schrijven. Website teksten waar de doelgroep iets aan heeft. En het dan ook nog eens prettig vindt om te lezen.

Met deze 10 tips voor het schrijven van goede website teksten ben je al een flink stuk op de goede weg:

1: Doe uitgebreid onderzoek
Uitgebreid onderzoek staat aan de basis van goede website teksten. Het moet namelijk wel om feiten gaan, die het onderwerp op de juiste manier aanstippen. Bovendien is het onderdeel van uitgebreid onderzoek dat je ook de meest recente opvattingen opzoekt en omschrijft. Wat 10 jaar geleden waarheid was, kan nu alweer achterhaald zijn.

2: Maak zinnen niet te lang
Lange zinnen zijn funest voor de leesbaarheid van een website tekst. Ze maken het namelijk ‘moeilijker’ om in een stabiel tempo op een begrijpende manier te lezen. Als je dan een zin 3x opnieuw moet lezen om hem te begrijpen, verlies je de lezer.

3: Schrijf een goede introductie
Een goede website tekst begint met een goede introductie. Een introductie waardoor je meteen geïnteresseerd bent om ook de rest van de tekst te lezen. In een introductie moet duidelijk worden waar de tekst om gaat en op welke manier je er iets aan hebt om het te lezen.

4: Pas SEO toe
SEO is erg belangrijk om vindbaar te worden in de zoekmachines. De grootste bron van verkeer voor website teksten is bijvoorbeeld Google. En dus is het zeer wenselijk dat jouw tekst zoveel mogelijk als een van de eerste opties wordt getoond wanneer iemand iets op Google intikt. De inhoud en leesbaarheid zijn belangrijke indicaties van goede SEO.

5: Lever waarde
Uiteindelijk is misschien wel het belangrijkste dat de tekst ook echt waarde levert aan de lezer. Het is niet de bedoeling dat je ze iets laat lezen waar ze uiteindelijk niks aan blijken te hebben. Daarom is het belangrijk om het doel van de lezer altijd in het achterhoofd te houden. Waar is de potentiële bezoeker van de website naar op zoek?

6: Loop de tekst na op spel- en taalfouten
Spel- en taalfouten zijn enorme afknappers. Wanneer je een overduidelijke fout in de tekst ziet staan, brengt dit direct de overige tekst in diskrediet. De lezer zal de tekst direct minder geloofwaardig vinden. Puur omdat het er slordig uitziet. Zou het onderzoek naar de informatie dan ook slordig zijn geweest? Dat is wat men dan denkt. Loop de tekst dus altijd even na.

7: Hou het interessant
Het klinkt misschien logisch, maar hou het interessant. Ga de tekst niet opvullen met irrelevante informatie, alleen maar om meer te kunnen schrijven. Het werkt vaak juist averechts. Je raakt de lezer kwijt. Voor hetzelfde geld zie je ze dan nooit meer terug.

8: Maak een tekst niet te lang
Daarnaast is het vaak ook niet handig om een tekst te lang te maken. Bij hele compliceerde onderwerpen is het zo nu en dan mogelijk. Maar over het algemeen willen mensen op een kort en bondige manier vinden wat ze zoeken. Probeer daarom altijd ‘to the point’ te zijn. Geef ze zo snel mogelijk antwoord op hun vraag.

9: Gebruik voldoende kopjes
Verder loont het altijd om voldoende kopjes te gebruiken. Verdeel de tekst zoveel mogelijk in afgebakende onderdelen dankzij deze kopjes. Het bevordert de leesbaarheid van de tekst enorm wanneer je per sectie precies ziet waar het over gaat. Zo geef je de lezer de vrijheid om snel te navigeren naar dat stukje tekst waar ze echt naar op zoek zijn.

10: Vraag om feedback
Vragen om feedback kan op verschillende manieren. Laat bijvoorbeeld iemand in je directe omgeving de tekst lezen voordat je deze publiceert. Of laat een sectie voor reacties open onder aan de tekst en vraag in de laatste zin om een reactie van de bezoekers van je website. Het biedt relevante handvaten om de tekst te verbeteren. Soms zie je namelijk zelf iets over het hoofd wat een ander dan wel weer opvalt.