Dat google hun algoritme aanpast en verbetert is natuurlijk geen verrassing. Maar wat er daadwerkelijk gebeurt achter de schermen wel! Helaas komt met deze verbetering het risico dat de ondernemer en online marketeer in het duister tasten en daardoor niet meer de optimale resultaten behalen. Geen zorgen!  Lees deze blog en je komt erachter welke strategieën je kan gebruiken om je SEO in 2019 te verbeteren.

Originele grafische content

Goede content is altijd al een bepalende factor geweest voor je SEO. Je bent vast al onuitputtelijk aan het bloggen geweest en hebt hiermee prachtige SEO resultaten behaald.

Helaas voor fanatieke bloggers wordt grafische content voor het algoritme van google steeds belangrijker. Een goede tekst is dus niet meer alles wat je nodig hebt. Zorg voor bijpassend beeldmateriaal zoals een afbeelding, video of infographic.

Pluspunten als deze content ook nog eens origineel is en bij het ontwerp van je pagina past. Dus pak dat werk als grafisch vormgever weer op!

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Veel websites laten kansen liggen als het op image search aankomt. Terwijl hier juist zoveel bezoekers te winnen zijn.

Hieronder een paar tips die je kan gebruiken bij het optimaliseren van je afbeelding:

  • Zorg voor een beschrijvende, korte alt-tag
  • Benoem het onderwerp van de afbeelding in de bestandsnaam
  • Gebruik photoshop, TinyPNG of Compress JPEG om je bestandsgrootte te verkleinen.
  • Maak een afbeeldingen sitemap
  • Zorg voor een originele afbeelding die nergens anders te zien is
  • Gebruik het juiste bestandstype
  • Voeg sociale media deelknoppen toe aan je afbeelding
  • Overweeg om infographics te maken

Onderwerpen in plaats van zoekwoorden

Google’s algoritme wordt steeds slimmer. Het wordt voor het algoritme steeds makkelijker om de context van een pagina te bepalen. Dit betekent dat exacte zoekwoorden in de tekst dus steeds minder relevant worden! Schrijf dus vooral voor je bezoeker en zorg dat zij vinden waar zij naar op zoek zijn.

Voice search

‘Hey Google hoe maak ik een goede website?’ Dit is een zin die je steeds vaker zult horen in huishoudens. Home assistant AI’s zoals Google Home en Alexa worden steeds populairder. En dat niet alleen, bijna elke smartphone heeft tegenwoordig een eigen AI erop geïnstalleerd waarmee consumenten voice searches kunnen doen.

In de toekomst moeten we anticiperen op een toenemend aantal voice searches. En in de functie marketeer of ondernemer kun je hier goed op inspelen!

Ranking factoren

Ja, ook de voice searches krijgen nieuwe specifieke ranking factoren. Al zullen meerdere van deze factoren je bekend in de oren klinken.

Dit zijn de factoren die een rol spelen bij voice searches:

  • De laadsnelheid van je website. (de gemiddelde laadsnelheid van een voice search website is 4.6 seconden)
  • De website maakt gebruik van https
  • De pagina heeft meerdere likes en shares vanaf sociale media gegenereerd
  • De content is geschreven in makkelijke taal
  • Het lijkt erop dat Google pagina’s met gemiddeld 2312 woorden prefereert
  • De pagina heeft een goede leesbaarheid

Zoekwoorden

Het is natuurlijk logisch dat ook de zoekwoorden enigszins veranderen. We zien daar een duidelijk verschil met Desktop en mobiele zoekopdrachten. Deze zijn vaak gemiddeld drie woorden. Met voice search worden deze zoekopdrachten vaker geformuleerd als (vragende) zin. De focus ligt hier dus meer op longtail zoektermen.

Longtail

Niet alleen hebben longtail zoekwoorden een laag concurrentieniveau, er valt ook nog eens veel mee te winnen binnen voice search SEO.

Een zoekopdracht die je in voice search tegen zou kunnen komen is bijvoorbeeld “Waar vind ik een goede kapper in Haarlem die zich specialiseert in haar fel kleuren?” De dikgedrukte woorden kun je gebruiken om je zoekterm te formuleren.

Omdat de zoekopdrachten gesproken zijn worden deze geformuleerd in spreektaal. Zorg dan ook voor dat het taalgebruik op jouw website aansluit op de zoekopdracht. Vraag jezelf af: Hoe zou ik deze vraag formuleren? De kans is groot dat je het dan bijvoorbeeld zou formuleren als bijvoorbeeld “Hoe duur is een Playstation 4”. Een tekstuele zoekopdracht in dit geval zou in dit geval “prijs Playstation 4” kunnen zijn.

Iets extra’s wat je kan opmerken in deze zoekopdracht is het gebruik van de woorden goede en Haarlem. Dit betekent dat lokale reviews ook hoger in zoekresultaten zullen verschijnen. Hier valt veel te winnen. Moedig je klanten daarom aan om een review achter te laten.

Nu weet je welke SEO mogelijkheden je kan benutten in 2019. Pak die kansen!