Google is aan het experimenteren met een nieuw fenomeen: de accelerated mobile pages, kortgezegd: AMP. Dit zou wel eens de webtrend van 2017 kunnen worden waar zowel grote als kleine bedrijven op moeten inspelen en bij hun webstrategie rekening mee moeten houden. Wat omhelst deze trend en nog belangrijker, hoe kun je het implementeren op je eigen website. In deze blog helpen we je inzicht te krijgen in de mogelijkheden, maar we houden een slag om de arm. Of deze trend zich echt zal doortrekken en naast responsiveness een main focus van de online vindbaarheid van een website in de mobiele versie van de Google zoekmachine gaat worden, is nog niet helemaal zeker.

Wat is AMP?

AMP is de naam die Google gegeven heeft aan webpagina’s die helemaal voor de mobiel geoptimaliseerd zijn. De focus van dit soort pagina’s ligt op snelheid en het wegcijferen van visuele elementen die de pagespeed normaliter negatief beïnvloeden. Dit zijn veelal kaler ogende pagina’s dan de originele desktop versies, waardoor de laadtijd korter wordt en de gebruikerservaring toeneemt. Indirect hebben snellere websites een positief effect op de online vindbaarheid, omdat Google snelle websites hoger waardeert dan de tragere concurrenten.

Alleen maar voordelen, toch?

Op het eerste oog zou je zeggen dat een website die ook beschikbaar is in AMP geen downfall kent. Echter, als je een website voor AMP wil optimaliseren, zullen er visuele elementen verwijderd moeten worden. Zo kan het dan moeilijk worden om een inschrijfbox voor een nieuwsbrief, contactformulieren, reageersecties, sidebars en pop-ups weer te geven. Kortom, voor een commerciële website dat zijn bestaan dankt aan conversies met behulp van een van die elementen kan het ook een minder strategische keuze zijn om over te gaan op de accelerated mobile pages. Voor informatieve websites zal het in veel gevallen alleen maar een ‘win’ zijn om de amp versie uit te rollen.

Eerst responsiveness, nu dit?

Dat is correct. Google lijkt zich volledig te hebben toegelegd op de mobiele kant van het web. Deze trend was al zichtbaar toen de responsiveness van websites in 2016 noodzaak #1 bleek. Er bleken immers meer mensen via mobiel dan via desktop de zoekmachine van Google te gebruiken. Tonny Loorenbach, oprichter van de IMU, heeft hier een tijd geleden een interessante video over gemaakt. Daarin vertelt hij hoe belangrijk het is om een website vanuit ‘mobile first’ perspectief op te zetten. Ik raad je daarom zeker aan om deze website te bekijken:

Hoe kun je je website AMP proof maken?

Wij bouwen alle websites binnen het CMS WordPress. Een van de voordelen van dit platform is dat het wereldwijd gebruikt wordt door een hele grote community. Vanuit de community worden nieuwe plugins ontwikkelt en openbaar beschikbaar gesteld. Zo zijn er ook al een aantal AMP plugins die je website met een klik op de knop ‘AMP’ ready maken. Dit geldt echter vaak alleen voor je blogberichten en niet voor je standaard pagina’s. Het is vrij aannemelijk dat er dit jaar nog een goede plugin op de markt komt waarmee het vrij eenvoudig wordt om je website direct AMP-proof te maken. Mocht je geen gebruikmaken van WordPress, dan raad ik je aan om onderstaande video te bekijken:

Mocht je nog vragen hebben over AMP, dan kun je die gerust hieronder in de reageersectie stellen.

Accelerated Mobile Pages (AMP)? De mobiele SEO trend voor 2017?
4.5 (90%) 4 votes