Branding: Hoe bouw je autoriteit op voor Google?

10 januari 2016 | Leestijd: 6 minuten

Voor sommigen zal de strekking van deze titel niet geheel duidelijk zijn. Wat heeft autoriteit te maken met Google en wat heeft dit dan weer te maken met jouw website en branding? Je moet het als volgt zien: Google beoordeelt iedere website die door haar geïndexeerd wordt. Bij deze beoordeling wordt bekeken in hoeverre een website bekend is op het web, wat weer bepaald wordt op basis van het aantal social media shares, backlinks en andere factoren die te maken hebben met zoekmachine optimalisatie. Vervolgens zal Google op basis van al deze factoren jouw website ‘ranken’, waarna deze zal verschijnen bij verschillende zoektermen waarvoor jouw website geöptimaliseerd is.

Google wordt steeds intelligenter en haar algoritme wijzigt wekelijks en dat brengt continu verandering met zich mee voor de optimalisatie van websites. Vroeger kon je simpelweg een paar keer de URL van je website aanmelden bij startpagina’s en vervolgens was je vindbaar binnen Google. Tegenwoordig wordt het complexer en met het oog op de toekomst denk ik dat ‘branding’ de nieuwe methode zal zijn om autoriteit voor Google op te bouwen.

Wat is branding?

Branding is een marketing methode die veelal offline gebruikt wordt. Een bepaald merk probeert extra aandacht te krijgen door de merknaam continu te vertonen op bijvoorbeeld TV, reclamefolders, visitekaartjes, etc. De link tussen branding en Google rankings ligt wat minder voor de hand. Dit verband wil ik graag verder toelichten aan de hand van wat beeldmateriaal.

Online branding

Bij online branding wordt hetzelfde doel nagestreefd als bij offline branding. Een bedrijfsnaam wordt overal vermeld, opdat een website of een bedrijf vaker de aandacht van een bezoeker zal krijgen. Het voordeel van online branding is dat dit ook een toegevoegde waarde zal hebben voor de rankings in Google.

Wanneer een bedrijf immers vaak op verschillende websites vermeld wordt, ziet Google dat bedrijf als een zekere autoriteit op een bepaald vakgebied. Google meent dat websites met autoriteit waardevol zijn voor bezoekers. Bij Google geldt dat de klant (in dit geval: de bezoeker) koning is en dat maakt dat Google websites met een autoriteit extra hoog doet ranken voor de zoektermen die gerelateerd zijn aan het vakgebied waarbinnen het autoriteit heeft. Het kan dus een hele effectieve methode zijn om jouw bedrijfsnaam (tevens domeinnaam) op verschillende kwalitatief goede websites te vermelden.

Hoe ziet online branding er in de praktijk uit?

Bij online branding gaat het er dus om dat jouw bedrijfsnaam ook online zo vaak mogelijk vermeld wordt. Google is ondertussen zo intelligent dat het hele webteksten kan analyseren en de essentiële informatie eruit kan opmaken. Stel dat jouw bedrijfsnaam op een bepaalde website vermeld wordt, dan kan Google deze bedrijfsnaam direct koppelen aan de bedrijfswebsite die hierbij hoort. Dit kan Google doen door gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf gegevens of door microdata te gebruiken. In ieder geval weet Google een bedrijf te koppelen aan de bedrijfswebsite waar deze bij hoort. Dit zou dus betekenen dat als ‘WebNexus’ op een bepaalde website vermeld staat, dit automatisch aan mijn website gelinkt wordt. Stel dat er meerdere websites zijn die de naam WebNexus bevatten of er worden verschillende extensies (bijvoorbeeld WebNexus.net) gebruikt.

Hoe kan Google dan weten welke website bij de vermelding van ‘WebNexus’ hoort? Dit is een logische vraag die redelijk vaak gesteld wordt. Google is op dit vlak ook niet helemaal transparant en dit soort artikels zijn daarom puur speculatief. Ik kan me voorstellen dat Google binnen de tekst waarop de term ‘WebNexus’ gevonden wordt, verder kijkt naar andere indicatoren. Stel dat er op die website namelijk ook de term ‘Joep Franssen’ voorkomt. Dan is het voor Google duidelijk dat WebNexus en Joep Franssen wat overeen hebben. Vervolgens kunnen ze dit terugherleiden op de website WebNexus.nl, aangezien deze gekoppeld is aan mijn Google Plus profiel. Dit laatste gedeelte is puur speculatief, maar ik weet zeker dat Google veel intelligenter is dan wij ons kunnen voorstellen..

Hieronder heb ik een voorbeeldje uit de praktijk genomen om dit alles te verduidelijken. Dit is mijn marktplaats advertentie waarmee ik een groot deel van mijn klanten werf. Google indexeert deze advertentie en het zal haar opvallen dat de term ‘www.webnexus.nl’ vermeld wordt en bovendien mijn naam op deze pagina is opgenomen. Deze termen worden allebei door Google geassocieerd met het bedrijf webnexus.nl en beide vermeldingen worden dus gezien als valiede vormen van online branding. Zelfs als ik in plaats van ‘www.webnexus.nl’ gewoon WebNexus had geschreven, kan Google deze twee gegevens (mijn naam en WebNexus) linken aan de bijbehorende website (WebNexus.nl). Deze vorm van online branding kent dus geen grenzen en het is zeker een effectieve methode om autoriteit op te bouwen binnen Google.

Marktplaats advertentie

Daarnaast hebben we ons bijvoorbeeld ook aangemeld bij online bedrijvengidsen die relevant zijn aan onze brand. In dit geval hebben we ons webdesignbureau aangemeld bij MarketingXperts. Google koppelt onze aanwezigheid op dit platform ook aan onze brand en daardoor versterken we onze reputatie.

Hoe kun je ‘brand mentions’ meten?

Het is natuurlijk fijn om grip uit te oefenen op hoe het proces van online branding verloopt. Er zijn verschillende tools die kunnen meten hoe vaak uw bedrijfsnaam of bedrijfsurl op het web vermeld wordt. Een voorbeeld van zo’n tool is MajesticSEO. Zij meten aan de hand van een ‘citation flow’ hoe vaak uw bedrijfsnaam op het web gebruikt wordt. Daarnaast bestaat er ook een ‘trust flow’. Bij de trust flow gaat het erom hoe vaak er daadwerkelijk op links geklikt wordt die verwijzen naar jouw website. Bij de citation flow gaat het puur om het aantal vermeldingen.

Majestic

Zijn alle soorten brand mentions positief?

De vraag die misschien in je opgekomen is, is of iedere vorm van online brand mentions ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft voor de rankings van jouw bedrijfswebsite. Stel dat je bedrijf in negatieve context vermeld wordt, heeft dat dan nog steeds een positieve werking voor je rankings in Google? Google heeft aangegeven dat het in de toekomst wil proberen om bedrijven die veelal in een slechte context vermeld worden (met indicatoren zoals weinig sterren), lager te laten scoren binnen Google. Matt Cutts heeft ook antwoord gegeven op een dergelijke vraag hoe Google onderscheidt kan maken tussen bedrijven die genieten van populariteit en daardoor veel vermeldingen krijgen ten opzichte van bedrijven die daadwerkelijk autoriteit binnen een bepaald vakgebied hebben.

Kortom: Naar mijn mening is het verkrijgen van Brand Mentions de nieuwe linkbuilding van de toekomst.