Content ideeën voor blogs

15 januari 2021 | Leestijd: 4 minuten

Content is voor iedere online onderneming van levensbelang. Aan de hand van content ben je in staat om in contact te komen met een specifieke doelgroep. Daarbij is het vanzelfsprekend dat de content ook echt relevant is. Het heeft weinig zin om zomaar wat op een website te plaatsen. Niet alleen wordt het dan zeer waarschijnlijk niet gevonden, maar het voegt verder ook weinig toe.

Het plaatsen van content is daarbij niet altijd even makkelijk. Soms heb je het gevoel dat er geen nieuwe ideeën meer zijn. Dat de nieuwe contentmogelijkheden een beetje op beginnen te raken. Vandaar dat we bij deze content ideeën voor blogs met je doornemen.

9 originele content ideeën

Wanneer de mogelijkheden qua content over een bepaald onderwerp op beginnen te raken, is het tijd voor een frisse blik. Probeer een van de volgende 9 originele content ideeën eens uit:

#1: Doelen voor het nieuwe jaar

Ieder jaar zijn er in principe weer nieuwe doelen. Zelfs wanneer er wel sprake is van hetzelfde doel, is het de moeite waard om hierover te schrijven. Schrijf bijvoorbeeld content waarin je aangeeft hoe je deze doelen probeert te bereiken. Wat ga je anders doen? Hoe ga je het aanpakken?

#2: Favoriete websites

Verder is er bij ieder onderwerp wel sprake van bruikbare websites. We hebben het dan echt over websites die net op een andere manier dan jouw eigen website iets over een onderwerp te melden hebben. Het dient daarmee echt als aanvulling op jouw eigen content. Je doelgroep moet er iets aan hebben.

#3: Bruikbare apps

Daarnaast zijn er tegenwoordig meer dan genoeg apps beschikbaar. Over bijna ieder onderwerp is wel een app te vinden die van toegevoegde waarde is. Schrijf daarom bijvoorbeeld een stukje content over enkele bruikbare apps. Hier gaat jouw doelgroep je erg dankbaar voor zijn. En dan levert het nog een relevant stukje content op ook.

#4: Tips

Een ander origineel content idee is het verschaffen van tips. Welke handige tips kun je bedenken over jouw onderwerp? Iets waar jouw doelgroep vast en zeker profijt van gaat hebben? Wanneer je hier eens goed voor gaat zitten en over nadenkt, kom je vaak al snel tot de conclusie dat dit een vrij lange lijst is. In het verlengde daarvan werken top 10 lijstjes altijd erg goed. Mensen vinden het leuk om dat soort top 10 tips artikelen te lezen.

#5: De nieuwste trends

Met de ontwikkelingen in technologie zie je bij een groot aantal onderwerpen dat ontwikkelingen en trends elkaar steeds sneller opvolgen. Het is dan ook zeker van toegevoegde waarde om dit voor jouw doelgroep uit te zoeken. Wat speelt er op dit moment? En wat mag jouw doelgroep in de nabije toekomst allemaal aan veranderingen verwachten?

#6: Je eigen ervaring

Ook kun je altijd nog over je eigen ervaring schrijven, wat het onderwerp ook is. Wat is bijvoorbeeld jouw mening over hoe je bepaalde zaken het beste kunt aanpakken? Of welke producten en diensten gebruik jij zelf met betrekking tot een branche? Qua content biedt een eigen ervaring altijd veel waarde. Het interesseert mensen wat een ‘specialist’ erover vindt.

#7: Samenvatting van de week/maand/jaar

Wat heeft zich de afgelopen week, maand of jaar allemaal afgespeeld? Afhankelijk van de hoeveelheid content die je erover kunt schrijven, kan je bepalen of een week of een maand lang genoeg is. In een jaar tijd is het eigenlijk altijd mogelijk om een samenvatting te schrijven. Zelfs als er niet veel te vermelden valt, is dit zeer waarschijnlijk belangrijke informatie.

#8: Testimonials

Naast de eerdergenoemde eigen ervaring, hechten mensen ook altijd veel waarde aan de ervaring van anderen. Kies daarom bijvoorbeeld voor testimonials als contentidee. Vraag aan een aantal klanten of bezoekers van je website wat hun ervaring is geweest met jouw producten of diensten. Hier kun je dan weer mooi een artikel aan wijden.

#9: Start een column

In een column kun je bijvoorbeeld op wekelijkse of maandelijkse basis jouw mening kwijt over een bepaald onderwerp. Echter is het ook mogelijk om anderen te vragen een periodieke column voor je te schrijven. Hou altijd in het achterhoofd dat het moet aansluiten op het onderwerp van jouw website. Waar hecht de doelgroep over het algemeen veel waarde aan? Probeer in die richting op zoek te gaan naar terugkerende ideeën voor een column als content op de betreffende website.