Conversies verhogen met de toepassing van neuromarketing op websites en webshops

4 juni 2017 | Leestijd: 3 minuten

Met inzichten uit de neuromarketing is het mogelijk om het rendement van je website of webshop te verbeteren. De neuromarketing is een tak van sport die zich bezighoudt met onbewuste en bewuste reacties van het brein op visuele projecties.

Vooral in reclameland zijn er talloze neuromarketeers bezig met het bedenken van reclames waar ons brein door aangetrokken wordt. Door een paar algemeen geldende inzichten uit dit vakgebied toe te passen op jouw website, kan je deze omtoveren tot een conversiemachine.

Met onze 5 tips geven we je een paar handvaten hoe je je online rendement kunt verhogen.

#1 – Kies contrasterende buttons.
Veel websites maken gebruik van de zogenaamde call-to-action (CTA) buttons. Dit zijn knoppen met als doel om de bezoeker verder te sturen naar hoogstwaarschijnlijk een contactpagina of een offerteaanvraagformulier.

Deze knoppen moeten de navigatie van de bezoeker over de website vergemakkelijken en deze uiteindelijk drijven tot een conversie. Een klik op deze knoppen is dus essentieel en daarom is het belangrijk dat de knoppen opvallen. Hoe doe je dat? Maak gebruik van kleuren die afwijken van de rest van de buttons.

Voorbeeld: Stel je hebt een website waarop je een dienst als camerabeveiliging bij evenementen aanbiedt. Logischerwijs kiest een dergelijk bedrijf in veel gevallen als hoofdkleur ‘blauw’. Dit straalt namelijk vertrouwen en veiligheid uit. Voor de knoppen is het in dit geval echter verstandig om een opvallende contrasterende kleur als ‘oranje’ te kiezen.

Hetzelfde geldt voor webshops: maak ‘in winkelmand’ en ‘afreken’ buttons in een contrasterende kleur. Een mooi voorbeeld is de industriële salontafels pagina van de website van Magazijnshopper. Door slim de rode kleur te gebruiken en af te zetten tegen te rest van de pagina, krijgen deze knoppen de meeste aandacht.

#2 – Gebruik sterretjes en andermans aanbevelingen.
Mensen zijn gek op certificaten, waarderingssterren en andermans recensies. Speel hierop in en gebruik zoveel mogelijk keurmerken, gele sterretjes en persoonlijke aanbevelingen van klanten op je website. Deze wekken vaak vertrouwen en oogt veel geloofwaardiger dan als je zelf van de daken schreeuwt dat jij de beste bent binnen je vakgebied.

#3 – Verkies eenvoudig taalgebruik boven vakjargon.
Simpel. Houd je taal formeel en mijd vakjargon. Houd de zinnen kort en leesbaar. Wees to-the-point en doe je niet interessanter voor dan je bent. Mensen doen graag zaken met mensen.

Straal dit uit door jezelf te profileren met een afbeelding en de taal persoonlijk en authentiek te houden. Geen grootspraak, want daardoor wordt de drempel tot klantencontact alleen maar groter.

#4 – Less is more. Vermijd overbodige elementen.
“Een gefrustreerde bezoeker koopt niet”. Hoe meer afbeeldingen, fancy knoppen en gave achtergrondmuziekjes je hebt, hoe meer stress de bezoeker ervaart. Houd de website gebruiksvriendelijk, en overdrijf niet. Dat is ook de reden dat sommige ondernemers voor een onepager kiezen.

Bovendien wordt de ervaring op een minder drukke website vaak beter, omdat dit de laadtijd van de website ten goede komt.

#5 – Houd teksten behapbaar.
Eerlijk gezegd kunnen wij hier zelf ook een hoop aan verbeteren. Toen we begonnen waren al onze teksten langdradig, niet handig geordend en ontbraken er witregels. Grote brokken tekst met een overschot aan technische termen.

Daar bereik je de bezoeker niet mee. Snijd de teksten in stukken en zorg voor voldoende witregels!

Graag horen we of deze strategieën je geholpen hebben. Mocht je nog verdere tips hebben: laat ze gerust achter in de reacties! Bedankt alvast 🙂