In vervolg op deel #1.

Werken met freelancers of inhuren van werknemers of outsourcen?

Het inhuren van werknemers brengt hoge kosten en risico’s met zich mee. Stel dat een werknemer ziek wordt, dan kan dat een start-up doen opbreken. Zeker gezien het feit dat verzekeren (ook zo’n dubieuze kwestie) enorm duur kan zijn. Payrolling kan hierbij een uitkomst bieden, maar ook dat is duur. Je betaalt al snel 1.5 keer het salaris van een werknemer om de payrollingkosten te dekken.

Kortom, wat wij voornamelijk in het begin gedaan hebben (en nog steeds veel doen), is het uitbesteden van werk aan freelancers. We werken samen met een aantal jonge en handige jongens die ons ondersteunen bij complexe werkzaamheden of in geval van een te hoge werkdruk. Op die manier hebben we weinig risico’s en krijgen we gewoon een factuur voor de geleverde werkzaamheden. Geen verzekeringen of iets dergelijks is nodig.

Vooral in de webdesignwereld is er ook nog een andere variant op bovenstaande manieren zeer populair. Outsourcen. Er zijn een hoop bedrijven die hele teams hebben werken in het buitenland. Het mooie is dat je op die manier zelfs een 24 uurs business kan bouwen. ALs je aan de andere kant van de wereld een team hebt zitten, kun je deze niet alleen op freelance basis betalen, maar ook je bedrijf 24/7 in leven houden. Wanneer jij gaat werken, slapen zij en vice versa.

Bovendien is het loon in de lagelonenlanden, de naam zegt het al, relatief laag. Hierdoor kun je in deze landen freelancers vinden die vaak goedkoper zijn dan wanneer je een werknemer zou inhuren. Echter, voor niet iedere soort onderneming is het inhuren van freelancers of het outsourcen van werk een optie. Wij hebben het geluk dat de internetwereld zich hier uitstekend voor leent.

Tip: begin met het inhuren van freelancers of ga outsouren

Wel of niet verzekeren?

Dit is een lastige kwestie. Hoe goed moet je je verzekeren? Wij hebben vooral geïnvesteerd in een waterdichte algemene voorwaarden en een uitstekend product. We hebben hier met meerdere advocaten naar gekeken en de potentiële gevaren besproken. In het beginstadium hebben we ons nauwelijks verzekerd tegen risico’s. Naarmate je groeit, zullen deze risico’s op een zeker punt wel gedekt moeten worden uiteraard. Echter, in het begin moet je je vooral niet te snel laten aanpraten dat je een bepaalde verzekering moet afsluiten. Bespreek het eerst met mensen die er verstand van hebben. Hierbij een kleine anekdote om dit te schetsen:

Toen ik bij de KVK kwam om WebNexus in te schrijven, werd ik geholpen door een doorgewinterde medewerker (van een jaar of 60). Ze had er weinig zin in, maar gelukkig was het inschrijven zo geregeld. Toen de formaliteiten zo goed als rond waren, kreeg ik de vraag: “heb je je bedrijf al verzekerd?”. Ik, me van geen schuld bewust, kreeg meteen een afkeurende blik toen ik ‘nee’ antwoordde.

Daarna kwam het alom bekende doom verhaal: ‘wat als je nu straks iemand aanrijdt, en je aangeklaagd wordt. Dan zou je aangeklaagd kunnen worden. En omdat het tochtje naar de KVK als zakelijk wordt bestempeld, dien je hier een zakelijke verzekering tegen af te sluiten.’.

Zulke verhalen krijgt iedere ondernemer bij de KVK te horen en wordt daarmee meteen al angst ingepraat. Hierdoor zullen startende ondernemers zich meteen uit risico-aversie overbodig veel verzekeringen afsluiten. In veel gevallen is dit zwaar overdreven. Beperk het aantal verzekeringen tot de hoogst noodzakelijke en stop daarentegen meer tijd in het voor zijn van doomscenario’s door je product te optimaliseren.

Ohja, en een andere goede investering, is die in een sterke algemene voorwaarden. Voor internetondernemers heeft Nederland ICT een standaard set voorwaarden samengesteld die voor een internetbedrijf enorm gunstige voorwaarden verleent. Deze kun je kopen en zodra je ze netjes aan de klant aanlevert, ben je met deze voorwaarden redelijk goed beschermd. Uiteraard kan je terugvallen op het algemene wetboek, dus overdrijf ook niet in specifieke uiterste in je Algemene Voorwaarden.

Tip: verzeker alleen tegen het hoogst noodzakelijke.

Nog niet overtuigd?

Vul hieronder je e-mail in en we sturen je gratis onze gloednieuwe brochure zodat je weet wat we eventueel op een later moment voor je kunnen betekenen!


We versturen je alleen een duidelijk overzicht van onze diensten, geen spam of andere irritante marketingmails.