Het schrijven van gastblogs is tegenwoordig een welbekend fenomeen. Er zijn talloze online magazines waarop je al je hersenspinsels de vrije loop kunt laten en daarnaast een beetje naamsbekendheid kunt opbouwen. Vrijwel ieder platform staat open voor kwalitatief goede gastblogs en in veel gevallen worden gastauteurs om die reden met open armen ontvangen. Als je je boterham verdient met het schrijven van blogs, dan is het schrijven voor andere platformen een dagelijkse plicht.

Echter, ook voor ondernemers die een webshop of een online geörienteerde business runnen, kan het gastbloggen een slimme strategische zet zijn. Waarom precies? Wat is de kracht van gastbloggen voor deze doelgroep?

Waarom jij als online ondernemer moet gaan gastbloggen.

Er zijn hoofdzakelijk drie redenen waarom het lucratief kan zijn om te gaan gastbloggen. Ik ga ze stuk voor stuk bespreken.

  1. Het is goed voor je naamsbekendheid.

Als jij zorgt dat je binnen je branche een autoriteit wordt door te gastbloggen op grote platformen binnen jouw bedrijfsniche, dan kan je gemakkelijk in contact komen met je doelgroep. De grote blogplatformen faciliteren jouw bij het vinden van jouw doelgroep en zodoende kan je op een ‘gratis’ manier gemakkelijk in contact komen.

  1. Het is goed voor je online vindbaarheid.

Ogenschijnlijk zijn punt 1 en 2 verschillende woorden voor hetzelfde. Echter, naamsbekendheid duidt op het feit dat jouw naam onderaan een artikel komt te staan en mensen jou als persoon leren kennen. Bovendien, bij het schrijven van een gastblog krijg je vaak ook de gelegenheid om een linkje naar je eigen website op te nemen. Dit gaat vaak in deze constructie onderaan de betreffende blog: ‘Deze gastblog is geschreven door Joep Franssen, oprichter van het webdesignbureau WebNexus’.

Het mooie is dat Google deze linkvermeldingen zeer positief waardeert zodra je een gastblog schrijft op een bekend platform. Naast het feit dat het gratis reclame voor jouw bedrijf is, kan het zijn dat je website door zulke linkvermeldingen ook beter vindbaar wordt in Google voor relevante zoektermen.

Mocht je hier meer over willen lezen, lees dan gerust deze blog over Zoekmachine Optimalisatie.

  1. Het is duurzaam

Een advertentie is vaak van tijdelijke aard. Een gastblog blijft vaak online staan totdat een platform besluit op te doeken. Kortom, de kans is groot dat je er nog lange tijd van profiteert op moment dat je een goed stuk geschreven hebt. Dat maakt het gastbloggen ontzettend duurzaam.

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze blog of mocht je door ons een website laten maken, schroom dan niet om een offerte aan te vragen of hieronder een reactie achter te laten.