Voor webdesigners is het vaak lastig om met een project aan te vangen voordat ze überhaupt een beeld hebben van het type bedrijf. Voordat wij beginnen met het opzetten van een website moeten we namelijk een gevoel bij een bepaald bedrijf krijgen. Dit kan vervolgens weerspiegelt worden in de uitstraling van de website. Het moet niet alleen aansluiten op de reeds bestaande huisstijl (zoals een logo), maar ook aansluiten op de filosofie, missie en visie van het bedrijf.

Als we deze blogpost hier volledig op zouden richten, dan zou het een langdradig verhaal worden met een aantal casus. Gezien het feit dat dat voor veel kleine ondernemers niet heel relevant is, spitsen we ons in deze blog toe op de kracht van kleurgebruik in het algemeen. We gaan per kleur toelichten waarvoor deze het beste ingezet kan worden. We behandelen de drie kleuren die naar ons idee het meeste invloed kunnen hebben op het rendement van jouw online business.

Groen | conversies verhogen

De kleur groen is verbonden aan een sleutelprikkel. In ons onderbewustzijn associëren we dit met iets positiefs. Hoe dat komt? In het dagelijks leven zit groen vaak genesteld in verkeerslichten en andere aanduiding om aan te geven dat iets ‘goed’ is. Je brein wordt bij het zien van deze kleur automatisch geprikkeld om een bepaalde handeling uit te voeren. Je kan deze kleur dus effectief inzetten op je website om een bepaalde actie te stimuleren. Denk hierbij aan:

  • Offerte aanvraag knoppen: Zie je de knop die rechtsboven op onze pagina staat vastgeketend? Dat is precies waar we op doelen. Deze knop is niet voor niets groen. Mensen zijn geneigd om erop te klikken en dan geldt vaak: wie a zegt, zegt ook b. Oftewel: mensen die op die knop klikken, zullen vaak ook het offerte aanvraag formulier invullen. Je zou hetzelfde kunnen gebruiken voor contactbuttons als je niet op basis van offertes werkt.
  • In winkelwagen knoppen: Ook hierbij geldt. Door de knop met ‘in winkelwagen’ groen te maken, kun je deze zodanig aantrekkelijk maken dat de bezoeker geneigd is deze te gebruiken. 

Blauw | vertrouwen opwekken

We associëren de kleur blauw met veilig en vertrouwd. Dat zit niet alleen genesteld in videospelletjes waarbij het blauwe team altijd de goede partij is. Het is namelijk niet voor niets dat de grootste webwinkels (zoals Bol.com en Coolblue) systematisch gebruikmaken van de blauwe kleur. Het geeft een gevoel van rust en vertrouwen.

Het zal wel goed zitten, denk je snel als je een rustige website aantreft met effectief gebruik van de blauwe kleur. Deze kleur is goed te combineren met hoofdzakelijk oranje. Het kan toegepast worden op bijvoorbeeld menubalken, achtergronden of footers.

Oranje | het cohesiefenomeen

Deze kleur kan voornamelijk een positief effect op de conversies hebben voor bedrijven die in Nederland gevestigd zitten. Denk daarbij aan de ING, Coolblue en een hoop andere bedrijven die deze kleur gebruiken. Het oranje wordt beschouwd als iets koninklijks, iets nationaals, een kleur die we met z’n allen delen en wat ons ons maakt (om niet te sentimenteel over te komen). Door deze band voel je je er snel tot de oranje kleur aangetrokken.

Bovendien is het een handige kleur om te combineren met blauw waardoor dit de killing combination is voor veel webwinkels. Door deze kleur te verwerken in logo’s en andere website-elementen kan je niet alleen de herkenbaarheid vergroten (immers, oranje is een redelijk opvallende kleur), maar ook de aandacht van de bezoeker gebruiken om hem te sturen. Zo hebben we ook een tijd geëxperimenteerd met een oranje ‘offerte aanvraagknop’. In vergelijking met groen leverde het minder klikken op, maar de verschillen zijn niet heel groot.

Mocht je zelf hebben geëxperimenteerd met bepaald kleurgebruik en wil je de resultaten hiervan met ons delen? Voel je dan vrij om een reactie onderaan de pagina achter te laten!