Er zijn heel veel bedrijven die bloggen, maar slechts een klein aantal bedrijven houdt zijn blog maandelijks bij en schrijft nieuwe, verfrissende content. Het overgrote deel schrijft ieder kwartaal een algemeen blogbericht zonder enige toegevoegde waarde. Waarom? Deze bedrijven snappen simpelweg niet hoe belangrijk een blog is voor de vindbaarheid van een website, de communicatie met klanten en het verkrijgen van social media shares..

Bloggen en Zoekmachine Optimalisatie

Het is geen geheim dat veel succesvolle websites beschikken over blogs die dagelijks geüpdatet worden. Er bestaat een zekere correlatie tussen het schrijven van succesvolle blogs en online gevonden worden. Hoe zit dat? Zoals je misschien al vaker gehoord hebt, houdt Google van teksten. Dagelijks worden er ontzettend veel pagina’s door Google crawlers gecrawld. Hoe meer inhoud een pagina heeft des te meer werk de crawlers hebben. Deze ‘Googlebots’ analyseren pagina’s waarna ze in de Google zoekmachine zullen worden gerangschikt.

De positie die een pagina in de zoekmachine zal krijgen, hangt af van de kwaliteit van de pagina. De kwaliteit van de pagina wordt gemeten door verschillende factoren zoals het aantal backlinks naar de pagina, het aantal social media shares, etc. Maar nog steeds geldt: ‘Content is king!’. Een uitgebreide blogpost met veel informatie zal dus ook beter geranked worden door Google dan een  pagina met een magere hoeveelheid informatie. Een blogbericht is dus het middel bij uitstek om kwalitatief goede en uitgebreide teksten te schrijven over topics die dichtbij je bedrijf staan en waar in Google naar gezocht wordt.

Daar komt nog eens bij dat websites met succesvolle blogberichten automatisch publiciteit zullen krijgen. Andere webmasters die jouw blog interessant vinden, voegen wellicht in hun blogbericht ook een linkje toe naar uw blogbericht. De kracht hiervan, de zogenaamde ‘link juice’ verbetert niet alleen de vindbaarheid van de pagina waar de link naar verwijst, maar voegt ook waarde toe aan de vindbaarheid van veel andere pagina’s van je website. De kracht van een backlink wordt namelijk verspreidt over de pagina’s die op de pagina van de blogpost (waarnaar de backlink geplaatst is) staan. De backlinks die naar blogberichten gegenereerd wordt, hebben dus positieve effecten op de algehele vindbaarheid van jouw website!

Bloggen en Social Media shares

Het verkrijgen van social media shares is een must voor iedere website. Google kijkt namelijk ook bij de ranking van websites hoe actief een website op social media is. Natuurlijk is de beste graadmeter het aantal keer dat berichten van jouw website of op jouw social media kanalen gedeeld worden. Websites die een grote achterban hebben op social media en waarvan veel berichten massaal gedeeld worden, zullen dus een streepje voor hebben in de Google zoekmachine. Door met regelmaat te bloggen en berichten te delen, zul je de kans op het verkrijgen van social media shares aanzienlijk verhogen.

Met name bedrijven die op vaste dagen een blogbericht delen, kunnen een hechte achterban krijgen die systematisch berichten liken, delen of retweeten. Bovendien zal de kracht van social media de komende jaren alleen maar toenemen. Google heeft onder andere contracten gesloten met Twitter om ook tweets in haar zoekmachine op te nemen. Dit is een voorteken dat het ook in de toekomst belangrijk zal blijven om actief te zijn op social media. Natuurlijk is het afhankelijk van jouw branche welke social media kanalen het beste gebruikt kunnen worden.

Wel raad ik ieder bedrijf aan om in ieder geval actief te zijn op Google +, Twitter en Facebook. Met name het actief zijn op een Google + bedrijfspagina kan grote impact hebben op de vindbaarheid van uw website. Google stimuleert op die manier immers het gebruik van haar eigen sociale netwerk.

Bloggen om te communiceren met klanten

Dit aspect van bloggen vergeten veel bedrijven vaak. Een blogbericht kan verschillende doeleinden hebben. Meestal proberen bedrijven door middel van blogberichten klanten te ondersteunen als er vaak dezelfde gecompliceerde vraag gesteld wordt. Dan kan een blogbericht ook een praktisch nut hebben voor een bedrijf, omdat het dan niet iedere keer hetzelfde antwoord hoeft te geven, maar simpelweg kan verwijzen naar een blogbericht.

Daarentegen kunnen blogberichten ook contact met klanten stimuleren. Het primaire doel is dan om klanten naar hun mening over bepaalde zaken te vragen. Het is namelijk altijd handig om input van je klanten te krijgen, aangezien zij immers jouw doelgroep zijn. Sterker nog, de klanten die reacties plaatsen op jouw blogberichten nemen jouw bedrijf serieus. Het zou goed kunnen zijn dat zij tot de 20% trouwste klanten behoren en die moet je zeker behouden. Immers, 20% van je trouwste klanten genereren meer dan 80% van de omzet. Kortom: geef je klanten inspraak in je bedrijf!

Wat is een goed blogbericht?

Een goed blogbericht moet:

Vernieuwend zijn. Geef altijd je eigen touch aan een blogbericht en belicht ook zaken waar anderen nog niet over geschreven hebben.
✓ Gestructureerd zijn. Zorg dat de bezoeker niet door de bomen het bos niet meer kan zien. Maak blogberichten niet te lang, maar zorg wel dat het enige body heeft en er een duidelijke structuur in zit.
✓ Prikkelend zijn. Lok reacties uit en geef jouw publiek de ruimte om haar mening te ventileren.