Het lijkt wel of iedereen het tegenwoordig over SEO-teksten heeft. SEO is het toverwoord en als je website geen goede SEO teksten bevat dan loop je hopeloos achter. Maar wat is eigenlijk SEO? En wat is een goede SEO-tekst?

Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, of in goed Nederlands zoekmachine optimalisatie. Een goede SEO tekst is zodanig opgebouwd dat de website door Google en andere zoekmachine gemakkelijk kan worden gevonden. Google richt zich namelijk op de zoektermen die worden ingevoerd en zoekt daar de best passende website bij. Het is dus zaak om op je website deze zoektermen te verwerken, zodat Google juist jouw website vindt als iemand een bepaalde zoekterm invoert. Maar daarmee ben je er nog niet.

Je website is er in de eerste plaats voor de bezoekers
Want een tekst moet daarnaast ook nog prettig leesbaar zijn. De kans is groot dat een bezoeker van je website snel afhaakt als hij alleen maar kromme zinnen op je website leest waarin krampachtig bepaalde zoektermen zijn verwerkt. Een zin als “Je vindt in onze webwinkel diverse goedkope en leuke damessloffen” komt veel beter over dan “Goedkope sloffen dames kopen kun je in onze webwinkel”. Het is dus belangrijk om zowel goede SEO teksten te schrijven als je website voor de bezoekers prettig leesbaar te houden.

Headers – hoe bouw je een tekst op?
Een SEO tekst wordt meestal opgebouwd aan de hand van zogenaamde headers. Deze zie je niet op de website. Ze worden “achter de schermen” verwerkt door de software waarmee je je website bewerkt. Bij sommige website-software moet je wel zelf de headers aangeven. Een header wordt aangeduid met H1, H2, H3 en soms ook nog H4, 5 en 6. De H1 is de belangrijkste. Dat is de openingstitel van de tekst op de website. Google en andere zoekmachines hechten hier de meeste waarde aan. De H1 in dit artikel is dus “Een goede SEO tekst – waarom heb ik die nodig?”. De H1 mag je maar één keer gebruiken, doe je het vaker dan raken de zoekmachines in de war en schiet je je doel van goede vindbaarheid voorbij.

De volgende paragrafen van het artikel
Volgende paragrafen op je website geef je een H2 heading. Deze mag je wel vaker gebruiken. De hoofdstukken in dit artikel die je tot nu toe hebt gelezen na de eerste paragraaf hebben een H2 tag. Een H3 tag wordt meestal gebruikt om een paragraaf binnen een paragraaf aan te geven, hiervoor kun je ook H4, 5 en 6 gebruiken. Hoe hoger het H-nummer, hoe minder waarde de zoekmachines aan de tekstkop hechten.

Werken volgens het AIDA principe
Naast Google zo goed mogelijk zijn werk laten doen, wil je natuurlijk ook nog dat de bezoekers van je website goed worden geïnformeerd. Dit doe je door voor je artikelen het AIDA principe toe te passen.

Attention: De titel van de eerste alinea van je tekst moet de aandacht trekken van de lezer. Deze tekst moet uitnodigen om vooral verder te lezen. Een pakkende titel is hier noodzakelijk.
Interest: Wek de interesse van de lezer door een oplossing voor zijn probleem te bieden of een (realistische) belofte te doen die voor de lezer interessant is.

Verlangen (Desire): De derde stap die je zet is ervoor te zorgen dat de bezoeker zich herkent in de oplossing die je bij punt 2 hebt aangedragen of de belofte die je hebt gedaan. De klant moet het gevoel krijgen dat jouw product of dienst hetgeen is dat hij nodig heeft.

Actie: De laatste stap is ervoor te zorgen dat je klant het product koopt of op zijn minst informatie vraagt over wat je te bieden hebt. Spoor de klant dus aan om nu toe te slaan bij voorbeeld door hem bepaalde voordelen te bieden (Nu 5% korting voor nieuwe klanten, gratis bezorging).

Tot slot nog een paar tips
Wanneer je een SEO tekst laat schrijven of deze zelf schrijft, schrijf deze dan voor je bezoekers en niet voor de zoekmachine. Je bezoekers zijn het belangrijkste. Laat zoekwoorden regelmatig terugkomen, maar gebruik ook synoniemen of een andere woordvolgorde zodat de kans om gevonden te worden groter is. Laat je tekst voordat je hem plaatst controleren op spelling en grammatica als dit niet je sterkste kant is.