Wat is mijn ervaring met SEOshop? Ik heb zelf enige tijd met SEOshop gewerkt voor een klant. Het was de bedoeling om de vindbaarheid van een webshop te bevorderen, maar daarbij heb ik ook veel binnen het systeem mogen werken. Dat leek me een goede aanleiding om de SEOshop even kort te reviewen en te vergelijken met WordPress Woocommerce. Helemaal objectief is dit artikel niet, omdat ik gewend ben om met Woocommerce te werken en dus niet alle ins en outs van SEOshop ken. Desondanks zal ik proberen om de verschillen zo goed mogelijk uiteen te zetten.

 

Bovenstaande video laat zien hoe simpel SEOshop in elkaar zit. Eigenlijk kan de gebruiker (zelfs zonder technische ervaring) geen grote fouten maken. Niet alleen is alles zeer gebruiksvriendelijk en voorzien van uitgebreide instructies, maar ook op technisch vlak kan er weinig misgaan. De gebruiker krijgt nauwelijks toegang tot coderingen met als positieve gevolg dat de kans vrij klein is dat er echt iets intern stuk zal gaan. De vrijheid om echt kleine technische aanpassingen te maken, is er gelukkig wel, maar dat is wel beperkter dan de mogelijkheden van Woocommerce. Kortom: mocht je een voorkeur hebben voor grote mate van maatwerk en customizeable templates, dan is Woocommerce toch echt het platform, maar voor een alles-in-één oplossing ben je toch beter uit bij SEOshop.

Daar komt nog eens bij dat dit platform volledig geïntegreerd is maken plugins die gerelateerd zijn aan het bijhouden van sales, contacten met leveranciers en eventueel complexe API’s en het inladen van productfeeds. Dit zit heel logisch in elkaar en is bovendien vele malen gebruiksvriendelijker dan de opbouw binnen WordPress. Daar waar SEOshop alles in een overzichtelijk menu heeft weten te implementeren, ben je binnen WordPress afhankelijk van allerlei losse plugins die je zelf eerst moet ontdekken.

Een andere ‘unique selling point’ van SEOshop is de slimme integratie van de belangrijkste SEO tools. Daarmee maakt het ook haar naam waar, gezien het relatief simpel is om een volledig voor Google geöptimaliseerde webshop op te zetten met behulp van de software die beschikbaar wordt gesteld. Bij iedere pagina kun je handmatig een meta titel en beschrijving toevoegen en het toevoegen van een sitemap binnen Google Webmaster Tools. Daarentegen blijft WordPress op dit vlak toch een stukje efficiënter, omdat de SEO Yoast tool naar mijn mening onverslaanbaar is. Kortom: voor de SEO basics is dit webshop platform toereikend, maar toch is het minder volledig dan het WordPress platform.

Waar de SEOshop het wel volledig moet afleggen tegen Woocommerce is wat betreft de prijzen. Voor het eerstgenoemde platform ben je maandelijks x euro kwijt afhankelijk van het aantal producten dat er op de webshop staat. Natuurlijk kan je altijd uitbreiden, maar dan worden de prijzen wel stukken hoger. Zo ben je per maand ongeveer 50 tot 200 euro kwijt. Bij Woocommerce heb je geen kosten op de kosten van een hosting, thema en eventueel betaalsysteem na. Daarentegen krijg je bij SEOshop wel een goede en snelle website die 100% responsive is. Mocht je dus op zoek zijn naar een gebruiksvriendelijk platform om je webshop te stallen, dan zijn beide platformen een goede kandidaat. Heb je een groot budget en prefereer je gebruiksgemak boven uitgebreide customizeable thema’s, dan raad ik je SEOshop aan.