Je website staat. Het wordt tijd dat de eerste bezoeker komt, maar helaas.. Deze blijft uit. Je besluit om een advertentiecampagne op te zetten en op die manier wat bezoekers naar je website te trekken. Al snel zie je door de bomen het bos niet meer, omdat je op vrijwel ieder platform kunt adverteren. Wat nu?

Dit is een scenario waar vrijwel iedere ondernemer tegenaan loopt. Op welke platformen kun je het beste adverteren? Voor deze blog zetten we de twee meest populaire opties tegenover elkaar: Facebook of Google Adwords.

Facebook’s Ads vs. Google Adwords | Voor- en nadelen

Potentieel bereik 

Ondanks het feit dat Facebook haast 2 miljard gebruikers heeft, is het aantal mensen dat gebruikmaakt van Google aanzienlijk hoger. Het potentiële bereik dat je hebt door te adverteren in Google ligt dus statistisch gezien hoger. Je kan vrijwel elke persoon bereiken, terwijl niet iedereen een Facebook account heeft.

Winnaar: Google

Filteren van doelgroep 

We weten dat Facebook vrijwel al je gedrag analyseert en gebruikt. Het is een meester op het gebied van big data. Deze kennis zetten ze zeer effectief in om adverteerders te faciliteren bij het targeten van hun doelgroep voor een advertentiecampagne. Zo krijg je de keuze om bijvoorbeeld te filteren op mensen met een bepaald soort gedrag, leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses, en nog veel meer.

Dit is veel uitgebreider dan de targetingsmogelijkheden die Google Adwords biedt. Hier kan je wel aangeven op welke zoektermen je wil dat jouw advertenties vertoond worden, maar veel meer mogelijkheden ontbreken helaas.

Winnaar: Facebook

A/B-tests & statistieken bijhouden

Ook op dit vlak heeft Facebook een aantal handige ingebouwde functies. Je kan A/B-tests uitvoeren tussen twee campagnes, zodat je kan experimenteren met verschillende advertentieteksten, doelgroepen en afbeeldingen. Het mooie is dat Facebook per advertentieset en binnen een set, per advertentie, resultaten weergeeft en op jouw aangeven, automatisch de best presterende set eruit kan filteren.

Ze houden bovendien bij hoeveel advertentiebudget nodig was om een bezoeker tot een bepaalde handeling te sturen. Zaken als kosten per klik heb je ook bij Google Adwords, maar de data wordt minder overzichtelijk getoond waardoor je zelf meer werkt moet verrichten om de nuttige informatie uit de prestaties van je campagne te filteren.

Facebook geeft bovendien relevantiescores aan advertentiesets die een goede graadmeter zijn van hoe goed de advertentie staat ingesteld (afhankelijk van hoe de doelgroep reageert op de ad).

Winnaar: Facebook

Betaalbaarheid

Google Adwords is in het beginstadium zeer voordelig. Je pleegt een telefoontje met een medewerker van Google en ze zullen meteen toeschietelijk zijn in het geven van hoge kortingen bij de eerste afname. Zodra je dat budget erdoorheen gejaagd hebt, dan zal de CPC-ratio, Cost per click, toch in veel gevallen aanzienlijk hoog zijn. Zeker voor competitieve termen zoals verzekeringen.

In dat geval is ook Facebook ads betaalbaarder. Daar betaal je per klik op je advertentielink vaak tussen de 0.10 en 0.50 euro, terwijl dat bij Adwords al snel het dubbele is.

Winnaar: Facebook

Flexibiliteit afbeeldingsformaten

Google is heel erg flexibel kwa afbeeldingsformaten. Je kan kleine vierkante, maar ook grote leaderbords maken, daar waar Facebook een hele strikte richtlijn heeft. Je moet de advertenties in bepaalde formaten en met een bepaald gewicht (in kb’s) aanleveren. Op dit gebied heeft Google dus een streepje voor.

Winnaar: Google

Welk advertentiesysteem presteert beter? Facebook ads of Google Adwords?

Kortom, op veel vlakken is Facebook uitgegroeid tot de bovenliggende partij voor het runnen van ads. Ze zijn gebruiksvriendelijker, leveren feedback op de prestaties van je campagnes en hebben een hoog plug-and-play gehalte. Google Adwords biedt daarentegen de mogelijkheid om een groter publiek te bereiken. Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat het lastig kan zijn om een B2B dienst te promoten op Facebook ads en dit makkelijker gaat via Google Adwords.

Voor B2C (business to consumer) heeft Facebook duidelijk een voordeel en is het tevens aanzienlijk betaalbaarder dan het runnen van campagnes bij Google.