Veel bedrijven zijn geneigd om zoveel mogelijk informatie over hun diensten, prijzen en specifieke kennis via hun website met potentiële klanten te communiceren. De angst om iets niet te vermelden, is vaak zo groot, dat webteksten verwateren in weinig concrete, onaantrekkelijke, uitgebreide teksten. Dit heeft tot gevolg dat ze niet worden gelezen en dus volledig aan hun doel voorbijschieten. Hoe moet het dus wel?

Beter is het dus om ervoor te kiezen om op je website met concrete teksten de bezoeker nieuwsgierig te maken, zodat deze zelf getriggerd wordt om contact op te nemen. Om de kans op een conversie te verhogen, is het immers zaak om een klant persoonlijk te spreken en niet alleen digitaal te informeren. Wees dus beknopt en durf ook tekstelementen weg te laten. De minder interessante zaken kan je natuurlijk altijd vermelden wanneer je iemand persoonlijk spreekt. Houd in gedachten dat een bezoeker digitaal veel eerder verzadigd is met informatie dan wanneer je een face-to-face gesprek voert.

Nog meer tips nodig? Bekijk onderstaande video!

 

 

Bovendien is het presenteren van droge tekst niet ideaal om de aandacht van een bezoeker lang vast te houden. Zo is bewezen dat een sectie van hoogstens zeven regels de attentie van de bezoeker krijgt. Als dit aantal overschreden wordt, dan is de kans zeer groot dat de tekst niet meer gelezen wordt. Natuurlijk is het lastig om op een pagina in zeven regels alle essentiële informatie te zetten. Je zou er ook voor kunnen kiezen om tekstelementen van hoogstens zeven regels te combineren met video’s en afbeeldingen. Op die manier houd je de aandacht van de bezoeker wel vast namelijk.

Welke informatie is dan wel de moeite waard om te vermelden? Het antwoord op deze vraag is natuurlijk enorm afhankelijk van het type bedrijf. Echter, de strekking van het antwoord is in veel gevallen wel hetzelfde. Het gaat erom dat je de webteksten vanuit het perspectief van de klant/bezoeker schrijft. Het is belangrijk om na te gaan: ‘what’s in it for me?’, oftewel: waarom zou ik door deze partij een bepaalde dienst willen laten uitvoeren? Geef dus vooral aan wat de voordelen voor de klant zijn en laat onnodige uitweidingen over bedrijfsfilosofieën achterwege.