On the road leren wij een hoop. WebNexus is gestart in augustus 2015 als eenmanszaak. Ik (Joep) knutselde toen een aantal websites in elkaar waarna het tijd werd voor een KVK-vermelding. Vervolgens bouwden we geleidelijk uit en op dit moment werken we met een serieus team en een aantal freelancers.

Eerlijk gezegd heb ik achteraf niet het gevoel dat ik veel dingen beter of anders had moeten doen. Maar. Er is één facet binnen ieder bedrijf waar ik wel een hoop heb laten liggen. En inderdaad.. Daar heb ik toch wel een hoop spijt van.

Wat is dat dan? Het opbouwen van een gedegen mailinglijst. Nooit ben ik daar druk mee bezig geweest terwijl daar tegenwoordig juist een hoop te winnen valt. Als ik mensen vanaf het begin attent had gemaakt op het inschrijven in een mailinglijst, dan hadden we nu, naar alle waarschijnlijkheid, een goedgevulde lijst gehad met grofweg 100+ mailadressen. En toch hebben we op dit vlak enorm veel laten liggen..

Voor veel ondernemers is dit een herkenbaar gevoel. Een mailinglijst komt wel ooit. Zo dacht ik ook. Dat is ook enigszins waar, we zijn er na twee jaar inderdaad mee begonnen. Maar, ik raad iedereen aan om hier al gelijk mee beginnen.

Hoe zorgen wij dat mailadressen in onze mailinglijst van Mailchimp komen?

Dat is stap 1. Hoe krijg je het überhaupt voor elkaar om automatisch mailadressen toe te voegen aan je mailinglijst? Dat kan heel lastig zijn. Webwinkels zijn hier vaak goed in, maar voor een gewone ondernemer zijn er een hoop drempels. Iedereen doet het op zijn eigen manier, dus ik kan alleen vertellen hoe wij het doen.

Wij zorgen dat er onder het contactformulier altijd een vinkje aangevinkt staat waarop staat ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’. Als iemand dat echt niet wil, dan kan hij dit vakje uitvinken of achteraf (bij het ontvangen van een nieuwsbrief) alsnog uitschrijven in de onderste sectie van deze brief.

Dit doen we eveneens voor mailadressen die we ontvangen bij ons offerte aanvraagformulier die we op de homepage en de pakkettenpagina’s hebben staan.

Je moet mensen uiteraard wel de keuze geven en je kunt ze niet automatisch inschrijven. Dat is niet ethisch, vinden we.

Praktisch gezien hebben we een licentie aangeschaft bij Caldera forms en een Mailchimp add-on aangeschaft. Deze hebben we aan elkaar gekoppeld. Vervolgens hebben we de Mailchimp add-on gekoppeld aan ons Mailchimp account en klaar is Kees. Het kost relatief weinig tijd, maar heeft een hoop impact.

Waarom heb je een nieuwsbrief nodig?

Klantenbinding

Simpel, je kan op die manier klanten aan je binden. Door ze af en toe te updaten met voortgang, veranderingen binnen je bedrijf en interessante aanbiedingen, zorg je dat ze je niet uit het oog verliezen. Dit is zeker belangrijk in dit individualiserende tijdperk.

Bedrijfswaarde

Een bedrijf zet je niet zomaar op. Je wil groeien, succesvol worden, maar hoe meet je dit? Ja, precies: in de bedrijfswaarde in euro’s. Kort door de bocht kan je zeggen dat een bedrijf meer waard is als het beschikt over een mailinglijst met een hoop mailadressen. Het is namelijk een goede graadmeter voor de potentie van een bedrijf en een signaal waar het bedrijf op dat moment staat.

Extra exposure

Je kunt via een nieuwsbrief je ‘abonnees’ op de hoogte houden van nieuwe blogs. Zo kun je kennisdelen met geïnteresseerden die jouw materiaal ook weer met hun kring kunnen delen. Zo kan je je bereik enorm vergroten.

Communicatiekanaal

Mocht je op vakantie gaan, of mochten er veranderingen binnen het bedrijf plaatsvinden met een grote impact op je klanten, dan biedt een mailinglijst uitkomst. Je kan binnen een paar tellen je hele kring op de hoogte brengen, zonder dat ieder afzonderlijk hoeft te berichten.

Overtuigd? Wij kunnen je uiteraard helpen aan een nieuwe website met een koppeling voor een nieuwsbrief. Nieuwsgierig? Bekijk ons all-in website pakket.