Cutting costs? Het is een vastgekoekte uitspraak uit de Engelse taal. Een term die veel gebruikt wordt in het bedrijfsleven en waar iedere start-up mee te maken krijgt. Wij hebben ook redelijk creatief moeten zijn om de kosten te drukken. In deze blog vertel ik hoe we dit in ons beginstadium gedaan hebben.

De levenscyclus van een bedrijf

Er wordt vaak gezegd dat bedrijven die het eerste jaar overleven de zwaarste tijden achter de rug hebben. En dat is ook zo. Het eerste jaar moet er veel administratief geregeld worden, veel geld geïnvesteerd worden, en is er relatief weinig tijd over om echt omzet te draaien. Veel ondernemers zijn zo druk in de weer met visitekaartjes, websites, KVK, payrolling, boekhouding en netwerken dat ze hun product uit het oog verliezen.

Daar komt nog eens bij dat er vaak moet worden nagedacht over kantoorruimte, boekhouders gezocht moeten worden, algemene voorwaarden moeten worden geschreven, en ga zo nog maar even door. Bovendien gaat alles gemoeid met kosten, investeringen en daardoor verdwijnt er snel veel meer geld dan er binnenkomt. Hoe kun je dit probleem creatief tackelen? We vertellen hoe wij dit gedaan hebben en hopen jou daarmee een hoop praktische tips te geven.

Kantoorruimte of flexwerken?

De eerste keuze. Wil ik een kantoorruimte huren of ga ik flexwerken? Uiteraard is dit geheel afhankelijk van het type onderneming, maar stel dat je alleen begint, dan raad ik je aan om in het begin ofwel vanuit huis ofwel op een flexwerklocatie te werken. Dat laatste krijgt de voorkeur, omdat je daar minder snel afgeleid wordt en je bovendien kan netwerken en leren van ondernemers in dezelfde ruimte.

Er hangt vaak een ontspannen sfeer op flexwerklocaties zoals Seats2meet of, die ik uit Groningen heb leren kennen, het Launch Café. Er zijn er ontzettend veel waar je hard kan werken, goed internet hebt, gratis koffie krijgt en met medegestemden lekker gaat lunchen op locatie. Dit stimuleert, maar ook zeer belangrijk: het is betaalbaar! Kantoorruimte huren is al snel een paar honderd euro, daar waar je voor honderd euro per maand al snel een werkplek hebt. En dan heb je bovendien geen kosten aan internet, koffie en gezelligheid.

Bovendien is het dus een uitstekende locatie om een beetje te netwerken en eventueel samenwerkingen in gang te zetten.

Tip: begin met flexwerken

Begin zelf met je administratie

Een hele goede tip die ik in het beginstadium heb meegekregen van Robert Kreuze, oprichter van Kreuze Telecom (reeds verkocht), is dat je in het begin zo veel mogelijk zelf moet willen doen. De meningen zijn hier sterk over verdeeld, maar ik heb enorm veel geleerd van het zelf doen van administratie, zodat je ziet wat er in- en uit gaat. Op die manier houd je grip op je onderneming en ben je niet afhankelijk van een boekhouder. Bovendien kan je op die manier besparen op een dure boekhouder.

Gebruik een systeem als Moneybird en voer netjes online de transacties in in de juiste kolommen. Dit systeem kost 12 euro per maand en maakt handige overzichten voor de BTW-aangiftes. Je hoeft alleen de transacties zelf goed in te boeken en voor de rest is het kinderspel. Zeker in het beginstadium is dit goed te doen. Er zijn talloze fora en loketten waar je gratis tips en hulp kunt krijgen.

Een boekhouder wordt op een gegeven moment interessant wanneer de geldstroom complexer wordt en het om hogere bedragen gaat. Zo zijn wij pas na anderhalf jaar zelf boekhouden met een professionele boekhouder (Erik van der Werf) in zee gegaan.

Tip: besteed je boekhouding niet meteen uit, maar probeer het eerst zelf. Zo verminder je de kosten en krijg je grip op de financiële kant van je onderneming.

Nog niet overtuigd?

Vul hieronder je e-mail in en we sturen je gratis onze gloednieuwe brochure zodat je weet wat we eventueel op een later moment voor je kunnen betekenen!


We versturen je alleen een duidelijk overzicht van onze diensten, geen spam of andere irritante marketingmails.