Een website voor het KNIR, het Koninklijk Nederlands Instituut gevestigd in Rome.

 

De case

Deze case behoeft een korte anekdote vooraf. Tegen het einde van 2016 deden wij bij de Rijksuniverseit Groningen (RUG) navraag of ze toevallig nog apparatuur ter beschikking hadden die we mochten gebruiken voor in ons toenmalige kantoor. De demand manager van de ICT, Dries Gankema, had nog een viertal schermen liggen die we mochten gebruiken. Toen we eenmaal met hem in contact waren gekomen, vertelde hij dat hij op zoek was naar webdesigners die een nieuwe website konden ontwikkelen voor een instituut dat gelieerd was aan de RUG, het KNIR.

Dit zou uiteindelijk een project worden waar wij meer dan een half jaar lang hard aan gewerkt hebben. De bekroning was een reis naar Rome waar we de medewerkers van het instituut ter plekke de nieuwe website mochten presenteren en inwerken, zodat ze de website zelfstandig kunnen beheren.

De nieuwe website mocht qua design sterk gelijkend zijn op de website die een aantal jaar eerder was gemaakt. Echter, de voormalige website was niet geschikt voor alle schermformaten (responsive) en het was zeer ongebruiksvriendelijk in het beheer. Het secretariaat wilde daarom graag overstappen naar het gebruiksvriendelijke WordPress CMS. De hele website diende daarvoor opnieuw gebouwd te worden, omdat er geen makkelijke migratie optie tussen Joomla (voormalige systeem) en WordPress bestond. Kortom, dit zou een enorm uitdagend project voor ons worden met een grote omvang.

Uiteindelijk hebben we, naast het inbouwen van de modules, zo’n 120 pagina’s, 150 personenprofielen en een groot evenementenarchief overgezet in drie talen. Daarnaast hebben we veel functionaliteiten ingebouwd, waaronder: meertaligheid (Italiaans, Engels en Nederlands), evenementenkalender, personenmodule, nieuwsbriefmodule, contactformulieren, een vijftal verschillende aanmeldformulieren en social media koppelingen.

Het traject verliep tijdtechnisch boven verwachting. De website moest klaar voor livegang zijn voordat we naar Rome zouden vliegen en er moest daaraan voorafgaand ook al uitvoerig getest zijn met de migratie van de website zodat dit vlekkeloos zou verlopen. Uiteindelijk is dit allemaal gelukt en zijn we naar Rome gevlogen om het team ter plekke instructies voor het beheer te geven. In de vier dagen die we in Rome waren, hebben we iedere dag een intensieve en praktisch ingestoken cursus gegeven om het secretariaat wegwijs te maken met de modules en het beheersysteem (WordPress).

Op de laatste dag is de website live gezet en sindsdien ondersteunen we het secretariaat regelmatig bij het toevoegen van nieuwe modules of het doorvoeren van kleine wijzigingen. Zo zjn er plannen om verdere koppelingen te maken met de huidige nieuwsbriefmodule aan een nieuw aangeschaft CRM. Kortom, ook met het KNIR zullen we in de toekomst nauw contact en een voorspoedige samenwerking houden.

Een project waar we met veel interesse en plezier aan gewerkt hebben. Ben jij ook op zoek naar een partij die je kan helpen bij het bouwen van een website? Schroom niet om ons dan te mailen.

Koninklijk Nederlands Instituut Rome
Rate this post