Wij geven onze klanten graag een kijkje in de keuken. Daarom vinden we het leuk om zo nu en dan over nieuwe tools te schrijven die we zelf gebruiken. Deze keer schrijven we een stukje over een zeer waardevolle tool: KWFinder. Deze tool maakt het mogelijk om te achterhalen hoe vaak er op bepaalde zoektermen gezocht wordt, hoe duur de advertentiekosten per klik zijn en hoe hoog de competitie is voor SEO.

Tijdens het linkbuilden voor een van onze klanten kwamen we in aanraking met deze tool. Tot die tijd maakten we gebruik van de Google Keyword Planner die het mogelijk maakte om alle data die Google had omtrent zoekvolumes te achterhalen. Echter, deze tool ging voor veel gebruikers op de schop. De enige manier om nog toegang te krijgen tot deze data, was door grote advertentiecampagnes te starten en zodoende te betalen voor een beetje insight. Dat deed ons besluiten om te kijken naar alternatieven. En die vonden we in de vorm van KWFinder.com.

Hoe werkt de tool?

De tool werkt vrij eenvoudig. Hieronder staat stapsgewijs uitgelegd hoe je deze tool kunt gebruiken om te achterhalen hoeveel concurrentie er in jouw branche is op het gebied van adverteerders en de mate van optimalisatie van websites voor organisch verkeer.

kwfinder

  1. Als eerste zorg je dat je je inschrijft voor een premium plan. Je kunt de tool natuurlijk ook gratis gebruiken, maar dan ben je gelimiteerd aan vijf zoektermen per dag. Dit is relatief weinig als je zelf echt goed onderzoek wil doen naar relevante zoektermen / adverteertermen binnen je branche. Je kunt je via onderstaande button aanmelden voor een premium plan.
  2. Daarna vul je ook in voor welk gebied je de data wil ophalen. Zo kan je precies zien hoe vaak er in welk land op een betaalde zoekterm ingevuld worden. Daarnaast moet je ook aangegeven in welke taal je wil dat de data opgehaald wordt.
  3. Klik vervolgens op analyse om alle data op te halen. Wat je met deze dat kunt, wordt hieronder beschreven.

 

Wat is er mogelijk met deze tool?

Er is een hoop interessante data die je kunt achterhalen met deze tool. Puntsgewijs zijn dit de handigste functies. 

  • Zoekvolumes achterhalen: Onder de kolom ‘searches’ zie je hoe vaak er maandelijks gezocht wordt op een bepaalde zoekterm. Dit is dus een indicator van hoe populair een bepaalde zoekterm is.
  • Trends herkennen: In de meest linker kolom naast de ‘suggestions’ kun je zien hoe trendgevoelig een bepaalde zoekterm is. Stel dat je zoekt op een term als ‘zonnebrand’, dan is de kans groot dat de balkjes die staan voor het zoekvolume zeer sterk uiteenlopen. In de winter zal er immers veel minder gezocht worden op die term dan in de zomer.
  • Advertentiekosten in kaart brengen: Naast de searches staat het kopje ‘CPC’. Dit zijn de zogenoemde ‘Costs-per-click’: het bedrag dat je betaalt, mocht je willen adverteren in Google op die zoekterm. Voor iedereen die op een advertentie klikt, betaal je $15.19 voor de term autoverzekering.
  • PPC: Dit is de mate van concurrentie van andere adverteerders op die zoekterm. 100 is extreem veel concurrentie en 0 is weinig concurrentie. De mate van concurrentie hangt natuurlijk ook nauw samen met de kosten per klik (CPC).

autoverzekering1

 

  • DIFF: dat staat voor difficulty wat enigszins vergelijkbaar is met de PPC. In dit geval gaat DIFF om de SEO competition die hieronder nog verder uitgelicht wordt. Deze maatstaf geeft aan hoe veel concurrentie er is op een bepaalde zoekterm. Het gaat dus niet om concurrentie van adverteerders, maar om concurrenten die op een duurzame manier – lees: door zoekmachine optimalisatie – online gevonden willen worden. Hoe hoger de competitie voor de zoekterm, hoe hoger de indicator aangeeft.
  • Google SERP: Hier staat de volgorde van websites die nu hoog scoren op de ingevoerde zoekterm. De website die bovenaan staat, scoort een nummer 1 positie op de betreffende term en zo loopt het door.
  • DA & PA: Dit geeft aan hoe veel autoriteit de website heeft. Hoe hoger de domain authority of page authority hoe groter de kans is dat je gevonden wordt op de gewenste zoektermen. Je kan deze DA en PA positief beïnvloeden door backlinks te krijgen vanaf relevante, goed aangeschreven websites.

autoverzekering2

Kortom, mocht je een gedetailleerde zoekwoordanalyse willen uitvoeren binnen je eigen bedrijfsbranche? Dan raad ik je zeker aan om deze tool te gebruiken. Ook voor adverteerders kan dit systeem veel praktischer werken dan het minder speels ogende Adwords. Natuurlijk zal je voor het opzetten van de advertenties alsnog naar dit kanaal moeten, maar het onderzoeken van data kan naar ons idee het best middels KWFinder.