Linkbuilding: zelf doen of uitbesteden?

21 juni 2019 | Leestijd: 4 minuten

Als ondernemer moet je voortdurend keuzes maken wat je wel en niet zelf wel doen. Besteed je je boekhouding uit of doe je het zelf? Onderhoud je je website zelf of laat je dit een webdesignbureau doen? En daarbij komt ook de vraag: ga ik me verdiepen in het online vindbaar maken van mijn website of laat ik dit over aan SEO specialisten?

Het online vindbaar maken van je website bestaat naast de technische optimalisatie van je website grotendeels uit een traject waarbij backlinks verkregen moeten worden. Dit heet linkbuilding. Ogenschijnlijk is het principe eenvoudig en zou je het om die reden als ondernemer zelf kunnen doen. Echter, in deze blog licht ik toe waarom je er goed aan doet om dit toch uit te besteden aan een betrouwbaar SEO bureau.

Wat is linkbuilding en hoe doe je het (zelf)?

Linkbuilding is het proces waarbij je probeert zo veel mogelijk kwalitatief goede backlinks te krijgen naar je website. Een backlink is een linkje dat op een andere website staat die naar jouw website doorverwijst. Kortom, vraag een aantal vrienden die ook een website hebben om een linkje op te nemen naar jouw website en that’s it.

Helaas ligt het een stuk complexer en kent linkbuilding een aantal verschillende dimensies. Deze zal ik kort bespreken zodat je een beeld krijgt van de complexiteit:

  1. Backlinks kunnen dofollow en nofollow Een webmaster kan bij het toevoegen van een linkje aangeven of het linkje daadwerkelijk door Google als waardevol beschouwd wordt (dofollow) of niet (nofollow). Door een link te inspecteren kan je dit in een oog opslag zien. Streef dus naar de waardevolle dofollow linkjes.
  2. Backlinks bestaan er in alle soorten en maten. Een linkje op een pagina met veel tekst zoals verwerkt in een blog bericht is meer waard dan een linkje op een startpagina website zoals startpagina.nl. Kortom, streef naar linkjes op betrouwbare blogplatformen en focus je minder op de makkelijke backlinks die je kan krijgen vai startpagina’s.
  3. Een backlink verkregen op de ene website is meer waard dan op de andere website. Hoeveel een backlink waard is, hangt dus af van de kwaliteit van de website waarop deze geplaatst wordt. Er zijn verschillende tools zoals MajesticSEO waarmee je kunt berekenen hoeveel autoriteit een bepaalde website heeft (trust and citation flow) zodat je kunt inschatten hoe waardevol het is om op een dergelijke website een backlink te krijgen.
  4. Veel website eigenaren willen alleen een linkje naar jouw website plaatsen als 1) je relevant bent voor hun business 2) je er iets voor teruggeeft. Vooral het tweede puntje is lastig, omdat je weinig te bieden hebt. Je kan voorstellen om een kwalitatief goed stuk in ruil voor een backlink te schrijven (=gastblog). Echter, als de derde partij ook een linkje terugverwacht van een andere website, dan is het niet verstandig om deze vanaf dezelfde website terug te linken. Google herkent dit patroon en geeft in dat geval weinig waarde aan beide linkjes. Beter is een ABC-linkruil waarbij website A naar website B linkt en website B weer naar website C. Echter, veel ondernemers hebben maar één website. Dit in tegenstelling tot veel SEO-bureaus die over een heel linkbuilding netwerk

Redenen om zelf linkbuilding te doen:

  • Je hebt enorm veel grip over de websites waarop je linkjes wil hebben.
  • Je bespaart kosten uit. Een SEO-traject kost al snel 300 euro per maand en heeft een minimale duur van drie maanden. Kortom, een serieuze bezigheid waar echt geld in gaat zitten.

Redenen om linkbuilding uit te besteden:

  • Het is een complexe bezigheid en dynamisch werkveld. Er gebeurt veel en Google past haar algoritmes aan. Aan de hand van de eerdergenoemde vier complexiteiten kan je al opmerken dat het een ingewikkelde bezigheid is waar je je eerst goed over moet inlezen. Kortom, het is erg tijdrovend om er zelf mee bezig te gaan. Bovendien bezit je zelf geen uitgebreid netwerk aan websites om linkbuilding conform de ABC-methode uit te voeren.
  • SEO-bureaus hebben een uitgebreide set aan tools om jouw posities in Google te meten, zoekwoordenonderzoek te doen en interessante linkpartners te vinden. Kortom, een goed bureau kan efficiënter betere backlinks voor je genereren en betaalt zichzelf zodoende terug.