Alvorens het lezen, moet ik vermelden dat dit artikel niet geheel spontaan tot stand is gekomen. Onlangs was ik bezig met een project voor een website gerelateerd aan de reisbranche (@AlbufeiraReizen) en horloges (VipHorloges.nl). Het was zaak om deze website ook op social media goed te profileren middels Facebook advertenties. Het bleek dat er ook een grote doelgroep op Twitter aanwezig was en zodoende besloot ik om me ook te verdiepen in de mogelijkheden van Twitter marketing.

In het verleden heb ik wat werkzaamheden voor Daniël Mulder verricht, die vooral naam gemaakt heeft als Google + Marketeer. Ik wist dat hij het afgelopen anderhalf jaar ook bezig was geweest om een mooie Twitter Leadgenerator Tool (Omnileads) op de markt te brengen. Nadat ik hem een paar maanden geleden had benaderd, was hij zo vriendelijk om mij deze tool te laten testen. Bij deze zal ik mijn ervaring op het gebied van Twitter Marketing (o.b.v. de Omnileads tool) delen.

OMNILEADS = MEER RESULTAAT EN LEADS UIT TWITTER

Hoezo Twitter voor jouw bedrijf?

Twitter is een interessant marketing kanaal voor voornamelijk ‘B2B marketing’. Je kunt hier gemakkelijk in contact komen met mensen die zich aangetrokken voelen tot de branche van jouw bedrijf. Je kan er een sterke community opbouwen en bovendien kan dit kanaal dienen om vragen van je doelgroep te beantwoorden.

Omnileads (in een notendop)

Dat klinkt natuurlijk heel erg mooi, maar hoe werkt dat dan? Eigenlijk werkt Omnileads vrij eenvoudig. Deze tool zorgt ervoor dat jouw Twitter account automatisch interessante mensen uit jouw doelgroep indexeert en vervolgens in een lijst verwerkt. Heel Twitter wordt afgespeurd op mensen die affiniteit hebben met jouw branche. Hierdoor komt er een uitgebreide lijst tot stand die bestaat uit potentiële klanten. Vervolgens komt pas de echte ‘magie’ tot leven: Omnileads zorgt er namelijk voor dat deze potentiële doelgroep automatisch gevolgd wordt.

Dit proces verloopt echter heel erg geleidelijk, zodat alle Twitter regels keurig nageleefd worden. Zo werden er in het verleden nog wel eens partijen gestraft die zelf handmatig honderden andere Twitter accounts in een kort tijdsbestek gingen volgen. Twitter beschouwt dit als ‘agressief volgen’ wat resulteert in een blokkade van jouw Twitter account. Gelukkig is de Omnileads tool zodanig afgestemd dat Twitter het volggedrag niet als ‘agressief’ bestempeld.

Naarmate deze tool meer Twitter accounts volgt, valt meteen op dat mensen je gaan terugvolgen. Zij krijgen immers een melding wanneer jij hen volgt en vervolgens zien zij dat zij gevolgd worden door een interessant Twitter kanaal. Doordat je door hen te volgen, opgemerkt wordt, krijg je nieuwe volgers uit jouw doelgroep. En het ideale is, dat jij hier nauwelijks werk voor dient te verzetten. Efficiëntie is ‘key’ in deze..

Dagelijks worden er ook automatisch weer mensen ontvolgd. Hierdoor ontstaat er geen scheve (en onprofessioneel ogende) verhouding tussen het aantal volgers en het aantal mensen dat je volgt. Het systeem van ontvolgen kent geen totale willekeur, maar werkt op basis van de potentiële interactie tussen jouw kanaal en dat van je volgers. Als de kans op interactie met een bepaald account laag is, dan zal dit account na verloop van tijd automatisch ontvolgd worden. Zo blijft alleen nog maar de voor jouw bedrijf meest interessante doelgroep over.

Kosten

Het opbouwen van een mooie community kan zeer winstgevend zijn voor veel bedrijven. In dat geval zijn de kosten van de omnileads tool (variërend tussen de 29 en 49 euro) snel weer terugverdiend. Zeker voor de lange termijn is een trouw publiek de sleutel voor succes. Immers, in het algemeen geldt dat 20% van je trouwste klanten 80% van je omzet genereert. Gelukkig zit je aan vrij weinig vast bij deze tool en kun je ‘m zelfs een maand gratis proberen. Naar mijn mening is hij zeker het geld waard, mits je in een interessante branche zit waarbij er voldoende potentiële klanten op Twitter zitten. Voor concrete vragen, kun je Daniël Mulder benaderen (info(at)omnileads.nl).

 

Even wat cijfers..

Ik heb de tool al vanaf het beginstadium (d.w.z. een half jaar geleden) mogen testen. Zo heb ik voor een projectje ‘AllAboutFIFA (@AllAboutFIFAcom)’ destijds van de tool gebruikgemaakt om een grote FIFA community op te richten. Dat is toen in een periode van drie maanden zeer succesvol geweest, omdat ik in die periode meer dan 800 (interessante) volgers heb verworven. Op dit moment mag ik de tool gebruiken voor een ander projectje en zodra ik daarvan de cijfers heb, zal ik ook die op deze pagina plaatsen.

Goedkoop naar Albufeira Twitter