Een eenduidige en overzichtelijke navigatiestructuur op je website is van cruciaal belang voor een aangename gebruikerservaring. De bezoekers van je website moeten een overzicht hebben van de te ‘bewandelen’ paden op je website. Als bezoekers overzicht hebben op een site, brengen ze meer tijd door op je website en neemt de kans toe dat ze wat in hun winkelwagentje toevoegen of dat ze nog eens terugkomen op je site. Een makkelijke en eenvoudige manier om dit te realiseren op je site, is door gebruik te maken van breadcrumbs.

Wat zijn breadcrumbs?

Breadcrumbs zijn als het ware voetafdrukken in het zand die je gebruikers kunnen volgen tijdens een bezoek op je site. Door deze voetafdrukken te volgen verdwaalt de bezoeker niet op je site. De bezoekers kunnen in een oogopslag zien, waar ze zich bevinden in de navigatiestructuur van de site. Met een simpele muisklik is het bijvoorbeeld mogelijk om naar de homepage te gaan. Tevens hebben bezoekers een soort ‘helikopterview’ over je site. Breadcrumbs worden de laatste tijd op veel sites toegepast en vooral bij webwinkels. De klant wordt zo begeleid van het toevoegen van producten in het winkelwagentje tot de afronding van de betaling. Tevens wordt de klant begeleid bij de zoektocht naar het juiste product. Zo vertrekt de klant vanuit de homepage naar de categorie boeken, naar de categorie Engelse boeken en zo weer naar de subcategorie wetenschappelijke Engelse boeken, vervolgens voegt de bezoeker het gevonden boek (product) toe aan het winkelwagentje en vervolgens wordt het winkelwagentje weer begeleid naar de kassa (waar de betaling plaats vindt). De bezoeker houdt zo overzicht over het ‘wegennet’ van je site en dit wordt als aangenaam en gebruiksvriendelijk ervaren.

Wat betekent het eigenlijk?

Breadcrumbs heten zo omdat het de broodkruimels zijn van de webdesigner die de bezoeker als het ware kan volgen. De bezoeker weet dus door de broodkruimels altijd de weg terug.

Waarom zou je dit toevoegen?

Naast het feit dat breadcrumbs voor een overzichtelijke ervaring van jouw website voor bezoekers zorgen. Ben je door breadcrumbs beter vindbaar in Google. Google beoordeelt breadcrumbs immers als interne links en deze zijn erg belangrijk voor de zoekmachineoptimalisatie. Breadcrumbs bevatten namelijk links naar de bovenliggende pagina’s, wat het vertrekpunt was van de bezoeker. Een van de vele voorwaarden van Google voor een goede SEO zijn interne links. Dus hoe meer subpagina’s (en dus interne links) jouw pagina bevat, hoe beter de zoekmachineoptimalisatie is. Door veel breadcrumbs krijgen ook hoofdcategorieën van je site veel inkomende links, omdat er immers veel subpagina’s ondervallen. Er wordt namelijk een groot ‘cross-link’ web gebouwd tussen de verschillende pagina’s van je site. Er ontstaat een bepaalde diepte binnen je navigatiestructuur. Hierdoor wordt er veel SEO-waarde opgebouwd, waardoor je site beter en sneller vindbaar is in Google.