Het internet is dynamisch. Webdesign en zoekmachine optimalisatie zijn dynamisch. En de mens ons van nature een lui wezen. Toch moeten online marketeers, webdesigners en SEO-specialisten hun kennis blijven verfrissen, zodat ze niet weggeconcureerd worden door andere partijen. Hoe doen ze dat? Door regelmatige bijscholing met materiaal dat online gepubliceerd wordt.

In deze blog worden de meest populaire online marketing gerelateerde blogs besproken. Deze blogs bieden waardevolle informatie voor zowel designers, alsmede SEO’ers en Online Marketeers. Deze blog is gebaseerd op mijn subjectieve mening, dus mochten er nog interessante platformen ontbreken: voel je vrij om ze te vermelden in de reacties.

Populairste online marketing gerelateerde blogplatformen voor zelfeducatie

Internet Marketing Universiteit (IMU)

De IMU is de laatste jaren enorm aan het timmeren aan de weg. Met een pand aan de Amsterdamse grachten heeft het een prominente positie in de zakelijke offline wereld, maar ook in de online wereld is het een zeer gerespecteerde partij. Tonny Loorenbach heeft gebouwd aan een concept, genaamd Phoenix, dat als krachtig fundament dient voor enorm veel websites van MKB’ers.

Volledig geoptimaliseerd op basis van ons gedrag (neuroscience) en daarmee een platform waar menig conversie-specialist een hoop van kan leren. Bovendien delen ze deze kennis op hun blog en op hun YouTube kanaal. Het is vooral een informatief platform voor ondernemers die het platform willen afnemen.

Ze verwachten dus weinig basiskennis, maar hetgeen wat er verteld wordt, is wel zeer waardevol en uniek. Bepaalde keuzes voor bepaalde designelementen worden toegelicht en ze hebben veel nuttige blogs over het succesvol maken van je nieuwsbrief. De nieuwste foefjes, zoals AMP, worden vrijwel direct besproken en doorgevoerd binnen hun Phoenix software.

Kortom, een partij met een blog dat ik je zeker aanraad te volgen.

Frankwatching 

De kennis van het publiek dat blogs op Frankwatching leest is al redelijk vergevorderd. Dit platform is uiteenlopend kwa onderwerpen en dat maakt dat er voor iedere online specialist wel iets boeiends te lezen valt. Ze berichten over maatschappelijke ontwikkelingen, ethische kwesties, maar ook technische verhalen komen aan bod.

Voor consentstrategen biedt dit platform bijvoorbeeld een hoop interessant leesvoer. Specialist uit diverse bedrijfstakken komen aan bod en krijgen de ruimte om bepaalde trends uitvoerig te bespreken.

Emerce

De insteek van Emerce is behoorlijk zakelijk. Daar waar de Internet Marketing Universiteit en Marketingmed de drempel wat lager legt en ook een meer informele, persoonlijke toon aanhoudt, is Emerce een platform dat de basisartikelen (bijvoorbeeld: ‘hoe zet ik Google Adwords op?’) ontstegen is. De auteurs zijn gerespecteerde experts binnen hun vakgebied en de keuring voor artikelen is streng.

De kracht van dit platform is dat er talloze auteurs blogs publiceren die puur gericht zijn op kennis binnen hun vakgebied. Deze stukken zijn dus altijd sterker dan een platform dat teert op blogs van één redactielid. Artikelen op Emerce zijn het populairst als ze gericht zijn op kennisdeling, met de deur in huis vallen (probleemstelling in de intro) en een hoog ‘how to’ gehalte hebben.

Ze komen graag snel to the point en zijn zo concreet mogelijk, gestaafd met feiten en cijfers.

Marketingfacts

Dit platform is naar mijns inziens breder geörienteerd dan alleen ‘online’. Er wordt geschreven over een veelvoud aan onderwerpen, maar er is ook ruimte voor het reviewen van nieuwe applicaties en tools. Er worden veel business cases besproken en veel interviews afgenomen met de CEO’s van startups. Dat maakt dat het wat makkelijker wegleest dan Emerce, en een iets hoger luchtig entertainment gehalte heeft.

Desalniettemin, is de content altijd van consistente kwaliteit en wordt er vrijwel nooit verouderde kennis gepubliceerd.

MOZ Blog

Voor SEO-guru’s en conversie-killers is dit het platform om in de gaten te houden. MOZ biedt een hoop producten aan die door veel SEO’ers als toonaangevend en meest geavanceerd worden beschouwd. Bovendien voeren ze zelf ook een hoop testen uit en publiceren ze de cijfers op hun blog.

Deze blogs zijn altijd gericht op nieuwe SEO-trends of valkuilen. Wat werkt wel en wat werkt vooral niet. Hoe kan je je website zo hoog mogelijk in Google krijgen door slimme linkbuilding en hoe voorkom je dat je het randje over gaat en een penalty krijgt. Ohja, en als je een penalty krijgt? Hoe kom je er weer van af.

Kortom, zowel de tools die ze bieden alsmede de kennis die ze delen op hun blog, raad ik zeker aan!

Ontbreken er nog blogs? Laat ze in een reactie gerust achter.

Nog niet overtuigd?

Vul hieronder je e-mail in en we sturen je gratis onze gloednieuwe brochure zodat je weet wat we eventueel op een later moment voor je kunnen betekenen!


We versturen je alleen een duidelijk overzicht van onze diensten, geen spam of andere irritante marketingmails.