Vijf do’s en don’ts bij een logo

18 november 2019 | Leestijd: 3 minuten

Waarom zou je je überhaupt druk maken over je bedrijfslogo? Het gaat toch om het werk dat je levert en niet om een simpel frutseltje waarin je bedrijfsnaam verwerkt zit? Nee, het is meer dan dat. Het vertegenwoordigt je bedrijf, staat symbool voor de kwaliteit die je levert en de professionaliteit die je nastreeft. Hieronder staan een aantal do’s en don’ts die gelden voor het laten ontwerpen van een logo.

Do: Zorg dat je logo professionaliteit uitstraalt.

Dit klinkt een beetje abstract. Wat is een professioneel logo? Laat ik het zo stellen: bij de aanschaf van een Fiverr(.nl) logootje voor 5 euro kun je niet verwachten dat het logo professioneel is. Een professioneel logo is niet alleen een logo in hoge resolutie en zonder vervagingen, maar dient ook een intellectueel niveau aan te tikken. Er moet iets in zitten waar over nagedacht is. Een mooi logo van onze eigen keuken is het logo dat we ontworpen hebben voor Kaiser Legal. Het eerste element van dit logo vormt zowel een K als een L zonder dat dit direct opvalt. Als je goed naar het logo kijkt, zie je dat er over nagedacht is. Dat is professionaliteit.

Don’t: Kies geen logo met schaduweffecten.

Vanuit het praktische oogpunt is een logo met schaduweffecten niet handig. Op een bedrijfswebsite kan deze er wel leuk uitzien, maar op moment dat je drukwerk nodig hebt zoals visitekaartjes of autobedrukking, dan zal dit een hoop problemen opleveren. Ook voor geborduurde elementen zoals bedrijfskleding of kledinglabels ziet een logo zonder schaduweffecten er mooier uit. Met een eenvoudig logo kan de klant het kledinglabel (of welk element met logo dan ook) goed herkennen en dat is uiteindelijk waar je naar streeft, dat mensen in één oogopslag jouw bedrijfslogo herkennen. ‘Keep it simple and straightforward’ is doorgaans de formule voor een geslaagd logo. Voorkom dus rare schaduweffecten.

Do: Beperk de tekst op het logo.

Vermijd statements, taglines en/of andere tekstelementen in je logo. Natuurlijk is de bedrijfsnaam wel goed om erin te verwerken, maar meer dan dat is echt een overkill.

Don’t: Overdrijf niet.

Houd het stijlvol, elegant en enigszins beknopt. Een groot logo dat enorm aanwezig is op je website heeft geen meerwaarde. Je moet niet overdrijven, want het product dat je aanbiedt, is nog altijd belangrijker voor de bezoeker dan het logo. Het een versterkt het ander, maar als het een het ander overheerst, dan weet je dat je niet het juiste logo hebt.

Do: Kies voor rustige kleuren.

Deze do sluit aan op de vorige don’t: door voor rustige kleuren te kiezen, zorg je ervoor dat het logo de rest van je bedrijfswebsite/visitekaartje niet overrulet. Het zorgt er bovendien voor dat de bezoeker niet geïrriteerd raakt en dat is nodig om hem/haar een aankoop te laten doen of contact op te laten nemen. Immers, een geïrriteerde bezoeker zal besluiten om uw website te verlaten.