Def: Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overgedragen van informatie, data en kennis. [Bron: Wikipedia]

Hoe maak je een infographic?

Op het internet zie je dat veel grote, populaire websites vaak gebruik maken van beeldmateriaal. Niet alleen standaard slideshows of afbeeldingen worden getoont, maar ook grote en aansprekende infographics. Deze manier van informatie projecteren wordt vaak als zeer arbeidsintensief beschouwd, maar dat hoeft helemaal niet. Er zijn verschillende platformen waar je gratis aan je eigen infographic kunt sleutelen op basis van standaard templates. Sterker nog, op Piktochart kan je met de gratis templates binnen een uurtje toch een redelijk strakke en functionele infographic maken voor op je website. Ter illustratie van een infographic die ik gemaakt heb, kun je hier (onderaan de pagina) een kijkje nemen.

Waarom een infographic?

Een goede infographic kan de aanleiding zijn van een hele hoop extra verkeer naar je website. Voornamelijk op sociale media worden infographics massaal gedeeld en op die manier kan je een hele hoop verwijzingen via social media krijgen naar je website. Dit is dus een methode om je in een klap in de kijker te spelen binnen jouw branche. Er zijn maar weinig websites die gebruikmaken van infographic; des te meer kans dat die van jou mensen in jouw branche aanspreekt en ook  verleidt tot het delen van de pagina waarop deze is geplaatst. Dit kan dus backlinks opleveren wat positieve gevolgen zal hebben voor de vindbaarheid van je website in Google.

Daar komt nog eens bij dat het een hele effectieve manier is om door een goede afwisseling van tekst- en beeldelementen een redelijk complex verhaal begrijpelijk te maken. Veel bezoekers verlaten namelijk vaak een pagina op moment dat de materie te ingewikkeld is of nauwelijks tot de verbeelding spreekt. Door infographics te gebruiken kan je ingewikkelde zaken op een begrijpbare manier vertolken. Bovendien is de kracht van een infographic dat de verschillende onderdelen (veelal afbeeldingen) met elkaar verbonden zijn. De bezoeker zal zodoende getriggered worden om de hele infographic te bekijken en te analyseren. Als het alleen maar droge tekst was geweest, waren ze hoogstwaarschijnlijk al in een veel eerder stadium afgehaakt.

Zelfs voor de saaie branches is het mogelijk om met een beetje creativiteit een hele succesvolle infographic op te zetten. Zo kreeg een ‘Pest control’ onderneming in Amerika bizar veel publiciteit door op een effectieve manier gebruik te maken van infographics om meer backlinks te verkrijgen. Het belangrijkste is om creatiever te zijn dan de rest en bovendien de juiste data te gebruiken. Natuurlijk kan je een infographic ook gebruiken om klanten tot een bepaalde conversie te verleiden. Producten kun je natuurlijk ook enorm goed met behulp van een infographic promoten. Kortom: De mogelijkheden zijn eindeloos en het is aan jou om het juiste format voor de infographic voor op jouw website te kiezen.