Je bedrijf heeft pas echt een online identiteit, zodra je naast een website voor het bedrijf ook namens het bedrijf op social media actief bent. Dit begint met de geboorte van een bedrijfspagina op Facebook. Door middel van deze bedrijfspagina kom je op een unieke manier in contact met je bestaande en potentiële klanten. Tevens kun je je bedrijfspagina gebruiken als een makkelijk en snel communicatiemiddel naar je klanten toe. Het vormt als het ware een mini-informatiecentrum. Mocht je restaurant wegens omstandigheden een geliefde maaltijd niet op voorraad hebben of mocht je winkel vandaag een uur eerder dicht gaan, dan kan dit eenvoudig op de Facebookpagina van je bedrijf met je klanten gedeeld worden. Je klanten zijn hierdoor goed door je bedrijfspagina ingelicht. Tevens vormt de bedrijfspagina ook een ontmoetingsplek voor je klanten. Ze kunnen immers hun ervaringen delen en uw bedrijf op Facebook beoordelen. U kunt als ondernemer uiteraard iets met de online reviews doen. Dus het vormt voor u naast een informatie- en communicatiecentrum ook een database aan feedbackinformatie. Kortom, een Facebook bedrijfspagina kan op de lange termijn een belangrijke motor vormen binnen de marketingstrategieën van uw bedrijf en kan daardoor een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren.

Hoe maak ik een bedrijfspagina op Facebook?

Stap 0: Je kan geen Facebook bedrijfspagina aanmaken zonder dat je de beschikking hebt over een persoonlijk profiel. Dit is dan ook een preliminaire stap tot de geboorte van je Facebook bedrijfspagina – het aanmaken van een persoonlijk Facebook profiel.

Stap 1: Log in op je persoonlijke profiel op Facebook. Na het inloggen vind je in de linkerkolom onder verkennen een aantal opties staan: groepen, pagina’s, evenementen, vriendenlijsten, games en meer weergeven. Als je op de knop pagina’s drukt verschijnen er diverse pagina’s die je al leuk vindt en die Facebook jou aanbeveelt. Rechtsboven in beeld zie je Pagina aanmaken.

Stap 2: Je krijgt de 2 keuzes bij het aanmaken van je pagina voor Facebook.
– Bedrijf of merk: dit zijn de bekende bedrijfspagina’s (hier wordt verder op ingegaan)
– Community of bekend persoon: dit zijn bijvoorbeeld fanpagina’s.

Stap 3: Na de keuze voor ‘Bedrijf of merk’ kan je vervolgens een paginanaam invoeren en een categorie toevoegen. Het toevoegen van een categorie is een korte beschrijving van de werkzaamheden van uw bedrijf. Het is dus geen limitatieve lijst.

Stap 4: Je bedrijfspagina is bijna aangemaakt. Het is echter aan te bevelen of een profielfoto en omslagfoto van je bedrijf toe te voegen, ten einde om je pagina aan te kleden. Wanneer er iemand op je bedrijfspagina komt, zijn deze foto’s het eerste wat die ziet. Deze foto’s kunnen dus meteen een vertrouwd gevoel bij de klant voor uw bedrijf opwekken.

Kost het geld?

Een Facebookbedrijfspagina aanmaken en onderhouden is helemaal gratis. Uiteraard zal het wel wat tijd en energie kosten om van je bedrijfspagina echt iets moois en succesvols te maken. Het is dan ook aan te raden om regelmatig een bericht te delen en regelmatig als bedrijf iets te liken. Je kunt deze diensten ook uitbesteden aan derde-partijen die gespecialiseerd zijn in het runnen en onderhouden van Facebookbedrijfspagina’s.