Onlangs kregen we een offerteaanvraag binnen van een dolenthousiaste klant die stond te springen om online te gaan knallen. Hij vroeg ons of we een website voor hem konden maken en voegde daaraan toe dat hij al een tiental domeinnamen had vastgelegd die allemaal aan de website gekoppeld moesten worden. Uiteraard konden we dat voor hem regelen, maar wat is nou werkelijk de toegevoegde waarde van het koppelen van meerdere domeinnamen aan je website?

In casu had desbetreffend ondernemer van een vriend gehoord dat het verstandig was om zoveel mogelijk domeinnamen vast te leggen omdat dit zijn online vindbaarheid in Google zou verhogen.

Een paar maanden terug hadden we een vergelijkbaar scenario. Een klant had aangegeven dat hij voor zijn domeinnaam een stuk of vijf verschillende extensies wilde hebben, want je wist maar nooit of de concurrent er anders mee vandoor zou gaan. Kortom, de .com, .nl, .net, .org en de .de wilde hij allemaal vastleggen.

In beide gevallen is het naar ons idee zinloos om deze extra domeinnamen aan te schaffen.

De mythes over de kracht van het hebben van meerdere domeinnamen

  1. Het verhoogt je online vindbaarheid.

In ons geval hebben wij webnexus.nl. Stel dat we daarnaast ook nog onlinemarketingexperts.nl of iets dergelijks zouden aanschaffen en deze link zouden redirecten (doorsturen) naar webnexus.nl, dan worden we geenszins beter vindbaar. Het enige wat er gebeurt, is dat we jaarlijks grofweg 10 euro extra kwijt zijn aan het hebben van deze domeinnaam.

Het enige geval wanneer het hebben van een extra domeinnaam van toegevoegde waarde is voor je online vindbaarheid, is wanneer een domeinnaam met hoge autoriteit (denk aan nrc.nl of nu.nl of voetbalprimeur.nl) vrij zouden komen en je deze kan aanschaffen en zou doorlinken naar je business. Het liefst wel een domeinnaam met autoriteit uit dezelfde niche waarin jij actief bent. Immers, de links die doorverwijzen naar de domeinnaam (nu.nl of nrc.nl of voetbalprimeur.nl) zouden dan bij een redirect naar webnexus.nl al hun linking power doorgeven naar webnexus.nl. Dit is een van de weinige gevallen waarin het wel slim is om een domeinnaam extra aan te schaffen en door te linken.

  1. Anders pakt de concurrent ‘m

Stel je bent een gevestigd bedrijf, en je hebt merknaam je vastgelegd en bent bovendien een bekende partij binnen je branche. Dan kan het inderdaad slim zijn om op termijn de .com en .nl en eventueel .be of .de vast te leggen. Echter, zodra je start met je business is de kans vrij klein dat je concurrent zich bezig gaat houden met het jou dwarszitten door jaarlijks te betalen voor domeinnamen die voor jou interessant zijn.

Je hebt wel eens bedrijven die mailen dat er een externe partij op het punt staat om de .com versie van jouw domeinnaam vast te leggen en dat ze dit voor je kunnen blokkeren als je direct 100 euro ex. Overmaakt. Dit soort bedrijven zijn in veel gevallen slechts de enige partijen die misbruik maken van deze situatie. Overhaast besluiten velen die 100 euro af te tikken, waardoor de mythe is ontstaan dat concurrenten elkaar voortdurend bestoken met het jatten van elkaars domeinnaamextensies.

Sterker nog, voor bepaalde geregistreerde merken, mogen derde partijen niet eens gerelateerde domeinnamen (laat staan extensies) vastleggen. Zo mag ik niet opeens de domeinnaam philipsairfryer300.nl registreren als dit product net op de markt is.

Wanneer is het wel nuttig om een extra domeinnaam aan te schaffen?

Stel dat je een domeinnaam hebt waarin de spelling ingewikkeld is. Ter illustratie: je hebt een informatieve website over slaapapneu met de domeinaam slaapapneu.nl. Dan kan het zo zijn dat veel mensen denken dat apneu wellicht met een b geschreven wordt. In dat geval kan je bijvoorbeeld ook ‘slaapabneu.nl’ registreren en laten doorverwijzen naar slaapapneu.nl.

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze blog of mocht je bij ons een SEO pakket willen afnemen, schroom dan niet om een offerte aan te vragen of hieronder een reactie achter te laten. Wij bouwen bovendien onepager of multipage websites voor ondernemers uit onder andere Almere, Amersfoort, Assen, Den Bosch, Ede, Haarlem.

Lees ook gerust onze blog over de Internet Succes Gids van Jacko Meijaard.