Je hebt besloten om mee te gaan met de online tendens van de 21ste eeuw en om een website te maken voor je bedrijf. Uiteraard wil je dit zo goedkoop mogelijk doen en als het even kan zelfs gratis? Hierdoor bespaar je geld wat je weer op een andere manier kan investeren in je bedrijf, waardoor je meer winst kan genereren. Dit klinkt heel aantrekkelijk zo’n gratis website (en soms zelfs zonder reclame). Echter achteraf is het vaak geen handige beslissing. Sterker nog, hoe paradoxaal het ook mag klinken: een gratis website kan op den duur zelfs meer geld kosten, dan een betaalde website. Hoe gratis is gratis dan eigenlijk?

De nadelen van een gratis site

In veel gevallen worden er advertenties op jouw website geplaatst. Dit is uit psychologisch oogpunt al een reden om voor een betaalde site te kiezen. Je maakt een site voor jouw bedrijf en het is dan merkwaardig als jouw directe concurrent op jouw website kan adverteren. De spotlights moeten gericht zijn op jouw bedrijf en niet die van een concurrent.
Mocht je een gratis site kunnen maken zonder advertenties dan kent een gratis site nog heel wat nadelen. Zo krijg je geen eigen domein, maar vaak een subdomein, hierdoor krijg je een redelijk vreemd en onprofessionele domeinnaam, zoals www.bewegenisgezond.rext.com. Je krijgt geen support bij problemen en bent heel erg gebonden aan de desbetreffende partij die jouw site ‘gratis’ in de lucht houdt, je krijgt weinig ruimte, je site is slecht vindbaar binnen zoekmachines, zoals Google en Yahoo. Je kunt vaak maar weinig bezoekers ontvangen en de site wordt al snel erg traag. Je beschikt over weinig data-statistieken van de bezoekgegevens van je site. Je krijgt geen eigen e-mailadres.

Wil je van al deze nadelen af?

Dan kan je vaak bij de gratis commerciële websitemaker kiezen voor een betaald pakket. Dit is dan ook gelijk het verdienmodel van de ‘gratis’ websitemakers. Je betaalt dan ook meteen de maandelijkse hoofdprijs. Je betaalt uiteindelijk dus meer geld (voor de ‘gratis’ site), dan wanneer je voor de gewone normale betaalde route had gekozen (het laten maken van een website in een betaald open-source systeem). Hieruit volgt maar weer hoe paradoxaal het verschijnsel ‘gratis’ is in een wereld waarin we geld willen verdienen. Trap als ondernemer dus niet in dit fenomeen en investeer in een goede solide site, waarbinnen u zelf de touwtjes in handen heeft.