Wat is de kracht van een website live chatfunctie?

19 mei 2021 | Leestijd: 4 minuten

Nu de mogelijkheden van de technologie met de dag verder toenemen, zie je ook online steeds meer geavanceerde opties terug. Zo is het niet ongewoon dat je op een website tegenwoordig een live chatfunctie terugvindt. Maar wat houdt dit nu eigenlijk precies in? En wat is de kracht van een live chatfunctie op jouw website?

Wat is een live chatfunctie precies?

Een live chatfunctie op jouw website is puur een communicatiemiddel voor de bezoeker. Het stelt de bezoeker in staat om extra informatie te achterhalen. Bijvoorbeeld op het moment dat er sprake is van een onduidelijkheid of een specifieke wens.

Aangezien de chatfunctie live is, weten bezoekers dat ze echt een gesprek openen. Ze verwachten dan ook binnen afzienbare tijd een antwoord terug te verwachten van een medewerker. Een dergelijke live chatfunctie komt vanzelfsprekend met een aantal duidelijke voordelen.

De voordelen van een live chatfunctie

Wanneer iets goed werkt, zie je het steeds vaker terugkomen. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld alle grote webshops tegenwoordig met een live chatfunctie werken. Ze weten dat het om de een of andere reden precies is wat klanten trekt. En wel om de volgende redenen:

  • Werkt probleemoplossend: Een live chatfunctie is van grote toegevoegde waarde, doordat het een enorm probleemoplossend vermogen kent. In plaats van dat bezoekers de hele website moeten afstruinen naar antwoorden, stellen ze gewoon een directe vraag. Hierdoor wordt de gehele ervaring van de bezoeker op de website als veel prettiger ervaren. Ze krijgen vrij direct antwoord op een vraag, waardoor eventuele problemen direct zijn opgelost. Dit leidt er dan weer toe dat ze zo snel mogelijk een vervolgstap ondernemen. Al met al precies wat je als website-eigenaar hoopt te bereiken. Je wil het iedere bezoeker het liefst zo makkelijk mogelijk maken.
  • Vermindert wachttijd klanten: Verder is ook meteen duidelijk dat een live chatfunctie de wachttijden voor klanten enorm vermindert. Wanneer ze namelijk een vraag stellen, krijgen ze binnen enkele minuten al een gericht antwoord. Bovendien kun je een vraag zo specifiek maken als je zelf wilt. In plaats van alleen een FAQ gedeelte op een website met standaardvragen en standaardantwoorden, kun je zo heel precies een bezoeker helpen. Iets wat ze uren kost om online uit te zoeken, te mailen of te bellen, hebben ze in een handomdraai gevonden. Hier ga je als website groot voordeel van beleven. Mensen houden niet van wachten.
  • Zorgt voor meer verbinding met de klant: Daarnaast krijg je ook direct meer verbinding met je potentiële klant. Door het gesprek aan te gaan, hebben ze namelijk een veel persoonlijkere connectie met jouw bedrijf of website. Ze voelen zich persoonlijk geholpen. Logisch natuurlijk, aangezien dat ook het geval is. Deze persoonlijke benadering leidt er altijd toe dat je meer verbinding met elkaar krijgt. De bezoeker van jouw website voelt zich gehoord. Er is een goede kans dat bezoekers je hiervoor gaan belonen. Een goede klantenservice wordt niet voor niets als een van de belangrijkste punten van een goed bedrijf genoemd.
  • Leidt tot een hogere omzet: Tot slot gaan al deze effecten er uiteindelijk toe leiden dat je een hogere omzet draait. Door problemen van klanten snel en op persoonlijke wijze op te lossen, minimaliseer je de mogelijke hindernissen die ze ervaren. De weg ligt dan open om tot de aankoop over te gaan. Of het nu om een product of een dienst gaat, maakt daarbij niet uit. Op het moment dat iemand contact opneemt, is de intentie er om tot aankoop over te gaan. Het enige wat ze weerhoudt, is de behoefte aan extra informatie die ze blijkbaar hebben. Door hier snel en effectief op in te spelen met een live chatfunctie op jouw website, maak je optimaal gebruik van de situatie.

De kracht van een website live chatfunctie zit hem dan ook in de combinatie van de bovenstaande voordelen. Wanneer je deze allen samenpakt, wordt direct duidelijk dat je website hier echt profijt uit gaat halen. Het enige waar je voor moet zorgen, is dat er voldoende medewerkers beschikbaar zijn om de vragen te beantwoorden. Wanneer dit het geval is, gaat de rest eigenlijk grotendeels vanzelf. Op korte termijn zul je gaan merken dat het hier niet om een loze belofte gaat.