Dit verhaal moet ongetwijfeld voor iedereen bekend voorkomen: je bent lekker een beetje aan het surfen op het web, je probeert een pagina te openen en dan verschijnt er ineens die gevreesde 404-foutmelding. Helaas, je kan de pagina niet openen. Zo nieuwsgierig als je bent naar de pagina die niet getoond kan worden, zo nieuwsgierig ben je misschien ook naar de betekenis van een 404-foutmelding. Want wat betekent dit nou eigenlijk precies? Wat zijn de oorzaken die hierachter zitten en hoe kun je zo’n foutmelding op je eigen website oplossen, voorkomen en herstellen?

Wat betekent een 404 Error?

De foutmelding Error 404 of Not Found is een van de http-statuscodes. De foutmelding wordt gegeven door een webserver wanneer het gevraagde bestand, of exacter geformuleerd de URL, niet bestaat. Kortom, bij een 404 Error bestaat dus of de gevraagde webpagina niet of de link die naar de pagina verwijst is onjuist. Het kan ook gewoon het geval zijn dat je in de browserbalk het verkeerde websiteadres intypt. Je typt dan namelijk een webadres in dat helemaal niet bestaat.

Gevolgen van een 404 Error?

Wanneer je erachter komt dat er op je site een Error 404 is, wil je dit uiteraard zo snel mogelijk oplossen. Een 404-pagina is standaard en heeft dus niet het design en de navigatiestructuren van je site. Een Error 404 werkt als een soort vogelverschrikker van je site. De bezoekers die de 404-melding zien, lopen vast op je site en gaan hier vervolgens weg. Je kunt ervoor kiezen op je eigen 404-pagina te maken en niet voor de standaard Not-Found pagina te gaan. Door zelf een 404-pagina te hebben, verleid je je bezoekers om toch nog even op je site te blijven ofwel de vogelverschrikker wordt vriendelijker. Het is dus belangrijk om een aantrekkelijke 404-pagina te maken, zodat je bezoekers stimuleert om ondanks de foutmelding toch op je site te blijven.

Hoe los je de Error 404 op?

Nog beter dan een eigen Error 404 pagina te ontwerpen, is natuurlijk het voorkomen van een 404-foutmelding op je site. Dit is eenvoudig te verwezenlijken door een minuscule aanpassing door te voeren in de trackingcode van Google Analytics. Zodra een bezoeker van je site geconfronteerd is met een 404-pagina, krijg je hier onverwijld een melding van. Hierdoor kan je meteen je zoektocht starten naar de oorzaak van dit probleem en dit eventueel oplossen.