De hashtag (#) is tegenwoordig niet meer uit ons online straatbeeld weg te denken. Je hoeft maar een beetje te surfen op het web, door je social media te swipen of tv te kijken en je wordt al geconfronteerd met allemaal hashtags zoals #NLChampions# of #DerkmoetTVOHwinnen#. Hashtags bieden gebruikers van social media de mogelijkheid om iets te markeren en hierdoor samen te vatten. Door deze markering in de vorm van een hashtag te gieten, worden alle markeringen met dezelfde hashtag verzameld en krijg je als je op de hashtag zoekt of klikt een heel scala aan berichten of foto’s dat valt onder de hashtag. Zo is de hashtag dus eigenlijk een soort verzamelcentrum van berichten en foto’s met hetzelfde thema. Hierdoor ontstaan er dus onderwerpen, waarvan je alle berichten, foto’s en posts kan vinden door te zoeken naar de desbetreffende hashtag.

Hashtags gebruiken als bindmiddel op social media

De hashtag is een ware uitvinding om snel informatie te vinden op social media. De structuur van social media is in beginsel opgebouwd uit een netwerk van gebruikers. Dit maakt het moeilijk om te zoeken en te filteren naar onderwerpen op social media. Topics zijn immers geen gebruikers. Echter de komst van de hashtag heeft dit probleem opgelost. De hashtag brengt structuur aan en maakt het mogelijk dat je gemakkelijk alle berichten over een bepaald thema kunt opvragen. Dit doe je door te zoeken op de desbetreffende hashtag.

Instagram en hashtags gebruiken voor de marketing van je bedrijf

Met name Instagram leent zich bij uitstek om door middel van een hashtag een marketingcampagne voor je bedrijf te lanceren en viral te laten gaan. Instagram is namelijk het platform om foto’s met andere mensen te delen. Door op de instagrampagina van je bedrijf regelmatig foto’s van producten te plaatsen en deze te voorzien van een bepaalde hashtag is de kans groot dat consumenten deze hashtag kopiëren als ze zelf foto’s van jouw producten op hun Instagram account plaatsen. Dit vergroot uiteraard de reikwijdte van de onlinecampagne van je bedrijf. Je kan het verspreiden van de door je bedrijf gekozen hashtag uiteraard stimuleren door op Instagram marketingacties te organiseren. Hierbij kun je denken aan een giveaway of een andere speciale actie. Deelnemers kunnen deze prijs winnen door bijvoorbeeld een foto van jouw product op Instagram te posten voorzien van de door jouw bedrijf verzonnen hashtag. Tevens kun je influencers inhuren voor het plaatsen van jouw product voorzien van de hashtag. Door het vele aantal volgers dat influencers hebben, kan dit de kans van slagen van jouw online campagne gigantisch vergroten.