Als echte marketeer kom je vroeger of later een keer in contact met het begrip neuromarketing. Het begrip wordt met de dag populairder. En dus is het zeker belangrijk om erachter te komen wat het nu precies inhoudt. Vandaar dat we hier in deze tekst dieper op ingaan.

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is in de basis het effectief gebruiken van de bewuste en onbewuste breinprocessen van een doelgroep. Door hier invloed op uit te oefenen, probeer je je doel te bereiken. Dit is bijvoorbeeld het verkopen van een product of dienst.
De reden dat neuromarketing zo effectief is, is het feit dat mensen grotendeels onbewust keuzes maken. Gewoontes, denkbeelden en overtuigingen beïnvloeden alle keuzes die je als mens maakt. Ook wanneer je hier misschien helemaal niet bewust van op de hoogte bent.
Er zijn twee hoofdmanieren om van neuromarketing gebruik te maken:

  • Als onderzoeksmethode: Wat je veel ziet, is dat neuromarketing wordt ingezet om een antwoord te krijgen op marketingvraagstukken. Een voorbeeldtoepassing is het inzetten van hersenscans om te analyseren hoe effectief reclamecampagnes zijn.
  • Als marketingtool: Wat echter het meest voorkomt, is dat neuromarketing wordt ingezet als marketingtool. Neurowetenschappelijke inzichten worden ingezet om marketing meer effectief te laten zijn. Aan de hand van deze medische kennis wordt verkoop gestimuleerd. Er worden effectievere methoden gevonden om de doelgroep te overtuigen van een product of dienst.

Welke neuromarketing opleidingen bestaan er?

Aangezien neuromarketing door de jaren heen steeds populairder lijkt te worden, neemt ook het aantal neuromarketing opleidingen toe. Er is meer vraag naar deze gespecialiseerde kennis. En dus is het niet meer dan logisch dat ook het aanbod langzaam maar zeker begint toe te nemen. Zo zijn er momenteel bijvoorbeeld deze 3 opleidingen die een sterk verband hebben met neuromarketing:

  • Economic and Consumer Psychology – Universiteit van Leiden: Bij deze master leer je welke psychologische principes achter het vertoonde gedrag van consumenten liggen. Waarom maken ze bepaalde keuzes? En hoe kun je deze beïnvloeden?
  • Marketing Management – Erasmus Universiteit Rotterdam: Voor een meer basisbegrip van neuromarketing, zit je met deze master helemaal goed. Je leert wat de basisprincipes zijn en hoe je deze als marketingmanager inzet om je uiteindelijke doel te bereiken.
  • Social Psychology – Universiteit van Tilburg: Bij deze master heb je de mogelijkheid om voor de richting Economic Psychology te kiezen. Ook hier wordt dus de verbinding gelegd tussen psychologie en economie. Geavanceerde inzichten in het gedrag van consumenten komen aan bod.

Neuromarketing voorbeelden

Er zijn intussen al heel wat manieren van neuromarketing toegepast om een bepaald doel te bereiken. Soms is het doel geweest om meer inzicht in het gedrag van de consumenten krijgen. De andere keer is het juist puur om meer verkopen te creëren. Neuromarketing voorbeelden zijn daarom:
Aan de hand van een EEG-onderzoek is geconcludeerd dat mensen bij de check-out van een bestelling vaak zichzelf tegenhouden. Door de hersenactiviteit elektrisch te meten ontstond het inzicht dat mensen op zoek gaan naar redenen om het toch niet te doen. Bij het minste of geringste stoppen ze dan met de bestelling. Het neuromarketing inzicht is dan dus dat je alle mogelijke redenen om het niet te doen moet wegnemen. Dit kan zijn; zo min mogelijk tekst gebruiken, het design perfectioneren en het aantal stappen minimaliseren.
In een ander neuromarketing onderzoek kwam naar voren dat mensen bij een reclame maar een paar seconden de aandacht erbij houden. Tenzij ze iets zien wat ze echt triggert. Bijvoorbeeld een emotionele triggering. Dit is zeer waardevolle informatie. Vandaar dat reclames vandaag de dag zoveel mogelijk op een bepaalde emotie proberen in te spelen. Het product of de dienst blijft dan beter hangen bij de consument.

Welke neuromarketing bureaus bestaan er?

Het is al met al dan ook niet gek dat je als bedrijf op zoek gaat naar een neuromarketing bureau. Door slim om te gaan met het keuzegedrag van je doelgroep, valt er een hoop winst te behalen. Bij Webnexus passen we veelvuldig neuromarketing toe voor een maximale efficiëntie van onze websites en webshops. Wanneer je op een effectievere manier je doelgroep wilt bereiken en graag meer klanten trekt, nodigen we je dan ook graag uit om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder op weg naar een maximaal resultaat.

Voor neuromarketing vraagstukken raden we je daarnaast aan om contact op te nemen met Unravel Research.