Als je vandaag de dag een video wilt uploaden of bekijken, is de kans groot dat je dat doet via het platform genaamd YouTube. Je wordt op YouTube echter doodgegooid met advertenties, voor, tijdens, na en aan de zijkanten van je scherm. Tevens vind je onder veel video’s zeer negatieve en aanstootgevende commentaren. Deze negatieve spiraal omtrent YouTube heeft ervoor gezorgd dat een concurrerend videoplatform, Vimeo, sterk in opkomst is. Vimeo is, net als YouTube, een website waar kosteloos filmpjes gepubliceerd, gedeeld en bekeken kunnen worden. Dit betekent wel dat je door het uploaden de exclusieve rechten op je videocontent verliest. Dit geldt overigens voor veel videoplatforms. Dit vormt echter voor de meeste gebruikers geen enkel bezwaar en daarom is Vimeo een perfecte optie om
onlinevideo’s te publiceren en te bekijken.

Vimeo vs YouTube

YouTube mag dan nog steeds het grootste online videoplatform zijn, Vimeo is flink aan de weg aan het timmeren en voor YouTube het weet, heeft Vimeo de inhaalrace gewonnen. Dit heeft Vimeo vooral te danken aan het feit dat Vimeo zijn gebruikers niet lastigvalt met bepaalde zaken wat YouTube wel doet.
Zo doet Vimeo allereerst niet aan advertenties. Dit vormt wel echt een significant verschil met YouTube, waar advertenties het fundament van het videoplatform vormen. Vimeo maakt geen enkele uitzondering, het is bij geen enkel filmpje mogelijk om te adverteren. Hierdoor is Vimeo veel gebruiksvriendelijker dan YouTube. Bij Vimeo starten video’s immers meteen zonder dat je eerst naar een 30 seconden durende reclamefilmpje te kijken, die je naar 10 seconden kan overslaan. Uiteraard moet Vimeo zijn schatkist ook vullen. Het verdienmodel van Vimeo is echter anders dan dat van YouTube. Vimeo biedt een heel scala aan abonnementen aan (waaronder ook een gratis abonnement, waar alleen een account voor nodig is). De betaalde abonnementen variëren van (plus) 6 tot 70 (premium) euro per maand.

Ook bevat Vimeo content van hogere kwaliteit. Op YouTube wordt er elke minuut een grote hoeveelheid aan videocontent geüpload. Deze grote hoeveelheid aan data die iedere minuut wordt geüpload, impliceert automatisch dat veel content van lage kwaliteit is.

Bovendien is de community van Vimeo volwassener dan die van YouTube. Door de grootte van YouTube zijn de gebruikers afkomstig uit alle leeftijdsklassen. Hierdoor kunnen de commentaren onder video’s onvolwassen dan wel aanstootgevend zijn. Op Vimeo is de doelgroep selectiever en met name gefocust op echte filmliefhebbers, die eerlijke, nuttige en positieve kritiek leveren onder de video’s.