Wat zijn Google Alerts?

21 juli 2015 | Leestijd: 3 minuten

Het kan nogal wat tijd kosten om dagelijks of wekelijks te zoeken naar al nieuwe ontwikkelingen in je interessegebied of je niche. Google Alerts kan deze tijdrovende klus voor je overnemen, waardoor je eenvoudig veel tijd kunt besparen en deze tijd weer aan iets winstgevender kunt spenderen. Google Alert is een volledig gratis service van Google dat automatisch de laatste relevante Google-resultaten op basis van je zoekopdracht doorstuurt naar een opgeven mailadres. Het is dus mogelijk met Google Alert om een melding te ontvangen wanneer er nieuwe informatie over het opgeven zoekwoord is. Er kunnen meldingen gemaakt worden voor het internet, Google Nieuws en Google Groups. De frequentie waarmee je door middel van mailtjes op de hoogte wordt gehouden kun je zelf aanpassen. Je kunt kiezen voor onmiddellijk, dagelijks en een keer per week. Dit is een zeer efficiënte en tijdbesparende methode om simpel op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen binnen de opgegeven zoekterm.

Je kunt Google Alerts voor meer dingen gebruiken. Zo kan je bijhouden wat over je websites geschreven wordt, je kan concurrenten volgen, je kan alle ontwikkelingen binnen je niche in de gaten houden, je kan monitoren wat er over jezelf op het internet geschreven wordt en je kan nieuwe trends ontdekken.

Hoe stel je ze in?

Stap 0: De preliminaire vraag is allereerst wat je nodig hebt voor Google Alerts.
Je hebt alleen een Google account nodig voor Google Alerts. Als je er nog geen hebt, kun je dit eenvoudig doen via www.google.com
Stap 1: Ga naar www.google.com/alerts
Je komt meteen terecht op het startscherm ‘Meldingen’.

Stap 2: Vul hetgeen in dat je wilt volgen op het web
Als je bijvoorbeeld informatie over je bedrijf op het web wil ontvangen, kun je de naam van je bedrijf invoeren. Je ontvangt dan alle nieuwe recente zoekresultaten over je bedrijf. Het kan hierbij handig zijn om meerdere relevante zoekterm in te stellen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de markt zelf waarin je bedrijf opereert, bijvoorbeeld groentewinkels of je kunt nieuwe relevante informatie over je concurrenten volgen.

Stap 3: Controleer
Check of je de juiste zoektermen hebt gebruikt. Je kunt de alerts controleren door de voorbeelden te bekijken die onder de opties vertoond worden. Indien je instellingen kloppen, kun je klikken op ‘melding instellen’.

Stap 4: Check en lees je mails van Google Alerts om zo op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen binnen jouw opgegeven zoektermen. Je weet dan precies wat er over je bedrijf wordt geschreven en je kunt hierdoor tijdig reageren. Tevens kun je de ontwikkelingen van je concurrenten online volgen en kun je er hierdoor tactisch en voorbereid op inspelen. Je bent dus zonder dat je dit veel energie kost op de hoogte van vele ontwikkelingen.