Op veel websites worden bezoekers welkom geheten. Het is in het dagelijks leven zeer gebruikelijk als je een winkel binnenloopt dat je dan een warm welkom krijgt en dat jij als bezoeker (en mogelijk potentiële klant) je welkom en op je gemak voelt. In de ‘online’ wereld werkt zo’n welkomstwoordje niet. Sterker nog, het is af te raden om dit te doen. Dit klinkt nu misschien nog wat merkwaardig en onbeleefd, maar aan het eind van deze pagina zal de reden hiervoor hoogstwaarschijnlijk duidelijk zijn geworden.

Welkom zeggen op je site is simpelweg niet nodig

Bezoekers van je website willen iets kopen of iets te weten komen. Dit willen ze het liefst zo snel en efficiënt mogelijk effectueren. Zij zitten op allesbehalve een ‘Welkom op mijn website’-pagina te wachten. Er is immers sowieso geen direct contact met een persoon. Als ze graag persoonlijk waren geholpen of contact zouden willen, waren ze naar je fysieke winkel gegaan of zullen ze je bellen. Tevens is het welkomsttekstje overbodig, bezoekers weten immers door de naam van je website en je logo dat ze bij de site van je bedrijf zijn. Bovendien zijn er maar weinig websites te vinden, waar bezoekers niet welkom zijn en het is maar de vraag of je op deze sites terecht wil komen. Een welkomsttekstje is dus eigenlijk een retorisch verhaaltje en niet van toegevoegde waarde. Sterker nog, een welkomstwoordje is vooral een ruisveroorzaker.

Welkom gaat ten koste van je vindbaarheid

De welkomsttekst is de eerste zin van je website. Dit is de enige zin van je site, waar al je bezoekers hoe dan ook mee geconfronteerd zullen worden. Het vormt dus een belangrijke eerste indruk. Dit kan vervolgens het surfgedrag van je bezoekers verder beïnvloeden: gaat de bezoeker verder op je website of gaat hij verder met surfen op het web? Door in je welkomsttekst niet te gaan voor een standaard welkomsttekst, maar te gaan voor een paginakop waarin je zoekwoorden gebruikt, waar potentiële bezoekers op zullen zoeken in Google, vergroot dit je vindbaarheid van je site enorm. Dit is een van de meest simpele dingen die je kunt doen op je je online vindbaarheid te optimaliseren. De paginakop werkt als een soort superfilter. Het geeft namelijk een indicatie van de inhoud van je hele website. Als je in de paginakop specifieke worden gebruikt, dan weet Google sneller en beter waar je site overgaat en kan Google sneller aan de vraag van bezoekers in de zoekmachine voldoen. Het is eigenlijk de kunst om in je koptekst antwoord te geven op een aantal fundamentele vragen over je bedrijf. Door dit te doen, zullen mensen in zoekmachines sneller op je site komen en jij bereikt dus eerder (het liefst zelfs voor je concurrent) je doelgroep.