Waarom wij plugins en thema’s van websites frequent updaten

13 september 2017 | Leestijd: 3 minuten

WordPress is een ‘open source content management system’. Een systeem waaraan iedereen dus kan bijdragen en waarbinnen iedereen dus eigen thema’s en plugins beschikbaar kan stellen. Echt. Iedereen kan het die een beetje kan programmeren.

Dat maakt het een heel erg mooi en dynamisch systeem dat binnen no time is gegroeid tot meest gebruikte software voor websites. Echter, daar schuilt ook het gevaar. Iedereen kan iets bijdragen en iedereen kan deze bijdrages downloaden naar hun websites. Er zijn weinig ‘medische keuringen’ door WordPress zelf, omdat er zo gigantisch veel ontwikkeld wordt dat het niet te reguleren valt.

Gelukkig zijn het aantal positieve reviews bij plugins en thema’s een goede graadmeter hoe goed gecodeerd, en dus veilig, een plugin of thema is. Zo kun je ervan uitgaan dat de support, snelle bug fixes en grote veiligheidslekker snel gedicht worden bij veelgebruikte plugins en thema’s.

Echter, ook een klein foutje in een plugin of thema kan grootschalige problemen opleveren bij je eigen website. Kortom, hoe voorkom je dit? Juist ja. Door plugins en thema’s te updaten.

En: door overbodige plugins direct te verwijderen. Daarom beperken wij het aantal plugins dat we op websites downloaden.

En weet je wat mooi is: de website van klanten die bij ons de hosting en onderhoud laten doen, updaten we maandelijks!

Hoe updaten wij je plugins en thema’s?

Wij maken gebruik van een WordPress management tool die ons een hoop werk uit handen neemt. We kunnen met dit systeem in één klap backups, updates en spam verwijderen op websites van meerdere klanten. Kortom, in dit panel wordt gecheckt of er updates beschikbaar zijn. Zo ja? Dan voeren we die direct door.

Bovendien maken we hier gebruik van snapshot backups. Dit werkt als volgt: alvorens de updates doorgevoerd worden, maakt de software een backup en slaat deze op. Zodra de updates doorgevoerd zijn, loopt een andere tool automatisch door de website heen en kijkt of er dingen kapot zijn gegaan gedurende het updateproces. Zo ja? Dan krijgen wij een melding en kunnen we die boel weer terugzetten waarna onze technische jongens naar het probleem kunnen kijken.

Het voordeel is dat we gebruikmaken van het meest gebruikte WordPress thema, Divi,  met onze eigen skin (Child theme) eroverheen. Hierdoor kunnen we vaak problemen voor zijn, zodra we zien dat er op de website van eén van onze klanten iets verkeerd gaat.

Waarom moet je thema’s en plugins updaten?

In een notendop.

  1.  zodat bug fixes die in nieuwe versies doorgevoerd zijn, ook daadwerkelijk op je website doorgevoerd worden.
  2.  zodat je gebruik kunt maken van de nieuwste features.
  3.  zodat de kans dat je website gehackt wordt, significant kleiner wordt.
  4. zodat je website met zijn tijd mee gaat. 
  5. zodat je website altijd gebruikmaakt van de meest compacte code. Plugin updates betekenen vaak: efficiëntere code waardoor je website sneller wordt.