Deze kennisblog is niet bedoeld om kennis te verrijken, maar eerder om misstappen op het gebied van zoekmachine optimalisatie te voorkomen. Ik heb deze blog hoofdzakelijk geschreven om enthousiaste ondernemers een indruk te geven van wat je vooral niet moet doen in de wereld van zoekmachine optimalisatie. Er zijn namelijk veel strategieën die positief lijken uit te pakken voor de vindbaarheid van je website, maar gelijktijdig totaal haar doel mist. Ik behandel in deze blog drie veelvoorkomende misstappen! Daarbij is het belangrijk om je allereerst te realiseren dat er verschil zit tussen SEO en SEA. SEO is gericht op het orgnanisch vindbaar worden in Google daar waar SEA zich op online adverteren richt. Bij SEA praat je over aspecten als remarketing  en retargeting daar waar SEO meer gericht is op het creëren van backlinks en een sterke technische website structuur.

#1 – Overdreven Optimalisatie van Teksten

Sommige website bevatten teksten die overduidelijk alleen voor Google zijn geschreven; dat wil zeggen, om hoog in Google te scoren voor bepaalde termen. Deze termen worden dan zo vaak en onnatuurlijk gebruikt dat de lezer zich enorm gaat ergeren aan de schrijfstijl. Vooral in het verleden was het zo dat teksten waarin bepaalde termen veelvuldig voorkwamen ook automatisch beter op die termen in Google scoorden. Deze trend zal in de toekomst veranderen, omdat Google steeds slimmer wordt. Het zal dus in de toekomst minder succesvol zijn om teksten op een onnatuurlijke wijze vol te spammen met vaste woordcombinaties.

Daarnaast zit er natuurlijk nog een andere negatieve kant aan het schrijven van teksten die alleen bedoeld zijn om hoog te scoren op zoektermen in Google. Om dat te illustreren, raad ik je aan om onderstaande tekst te lezen en te beoordelen:

“WebNexus is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het opzetten en optimaliseren in WordPress websites. Bij ons kunt u WordPress websites laten bouwen en natuurlijk WordPress websites laten optimaliseren zodat u vindbaar wordt in Google. Kortom: Wij bieden een totaaloplossing voor alle WordPress websites.”

Dit korte tekstje heeft als fundament de term ‘Wordpress websites’. De webmaster heeft maar één doel: gevonden worden op de termen ‘Wordpress website laten opzetten/bouwen’ en ‘Wordpress website optimaliseren’. Deze termen worden zodanig dat de bezoeker hoogstwaarschijnlijk de pagina zal verlaten, omdat hij/zij niet empathisch getroffen wordt door een tekst die voor robots (de essentie van Google) geschreven is. Het is dus belangrijk om te bepalen voor wie je nou eigenlijk jouw webteksten schrijft: voor Google of voor de klant/bezoeker? Levert Google je conversies op? Natuurlijk niet! Het is dus belangrijk om voor de bezoeker te schrijven die op een andere manier teksten verwerkt en beoordeelt dan de ‘robots’ van Google.

Schrijf dus voor de bezoeker en niet voor Google! Dit zal zich zowel op de lange als de korte termijn uitbetalen in meer conversies. Natuurlijk kan je het schrijven van zoekmachine vriendelijke webteksten ook aan ons uitbesteden!

#2 – Veel backlinks > kwalitatief hoogwaardige backlinks

Webmasters zullen zich bij zoekmachine optimalisatie verdiepen in het verbeteren van de vindbaarheid van hun website. Daarbij geldt dat de rankings (posities in Google) van bepaalde pagina’s voor een bepaalde zoekterm voor een groot gedeelte (meer dan 50%) bepaald wordt door het linkprofiel. Als andere websites naar jouw pagina linken, dan weet Google dat jouw pagina een goede inhoud heeft en dat zal een positieve invloed hebben op de vindbaarheid van die pagina in Google.

Veel webmasters denken dat een pagina een succesvol linkprofiel heeft als er veel websites zijn die naar die pagina linken. Zij melden hun pagina’s massaal aan op Startpagina’s uit de betreffende branche. Dit klinkt natuurlijk heel logisch, maar dit is in de werkelijkheid een hele slechte manier om een linkprofiel op te bouwen. Ten eerste, Google herkent links afkomstig van startpagina’s aan het feit dat op die pagina’s vaak honderden links staan. Deze backlinks zullen op korte termijn al als spam aangemerkt worden en dus een negatieve invloed hebben op de rankings van de pagina’s waarnaar ze verwijzen.

Bovendien zou het zelfs tot een Google penalty kunnen leiden, want Google wil dat backlinks alleen maar natuurlijk gegenereerd mogen worden. Ten tweede: veel backlinks wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk van goede kwaliteit zijn. Een linkje vanaf een startpagina is namelijk veel minder waard dan een backlink op een website met veel inhoud en relatief weinig verwijzende links. De kracht van een pagina (link juice) wordt namelijk verspreid over het aantal verwijzende links vanaf die pagina. Op een startpagina staan wel honderd linkjes dus de link juice wordt verspreid over die honderd pagina’s. Jouw pagina krijgt dan dus maar 1/100 van die kracht van de startpagina. Stel dat je een backlink krijgt van een pagina waarop slechts vijftien linkjes staan, dan krijgt je pagina 1/15 van de link juice van die pagina. Kortom: kwaliteit boven kwantiteit!

#3 – Ruilen van links

Er zijn ook veel websites die linkpagina’s hebben die ze gebruiken om met andere webmasters links te ruilen. Dat werkt als volgt: webmaster A belooft webmaster B om een linkje naar zijn website te plaatsen in ruil voor dat webmaster B op zijn website een linkje naar de website van webmaster A plaatst. Het betreft dus een linkruil tussen twee partijen. Je zou zeggen: succesvolle strategie! Beide een backlink en dus win win. Daarentegen zijn deze backlinks nauwelijks iets waard: Google herkent dat er van beide websites naar elkaar gelinkt wordt en ziet dat dit dus geen natuurlijk patroon is. Google wil dat het verkrijgen van backlinks natuurlijk gebeurd en daarom kent Google nauwelijks waarde toe aan deze geruilde linkjes.. Geen tijd in investeren dus!

Wat zegt Google hier zelf over? Bekijk hier de video!