Een SEO check om te beoordelen wat er beter kan?

3 augustus 2019 | Leestijd: 5 minuten

Onderstaand bericht is een gastbijdrage van een van onze samenwerkingspartners.

Vrijwel iedere ondernemer heeft tegenwoordig een eigen website. Een website heeft veel voordelen. Het is een handig middel om potentiële klanten te laten zien wat je in huis hebt. Bovendien is de website ook het ideale visitekaartje. Echter, zal je website wél eerst bezoekers moeten hebben. Een website zonder bezoekers is vrijwel niets waard, zelfs niet als de website er verder prachtig uitziet. Hoe je de website vindbaar kunt maken? Door deze te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Wanneer de consument naar diensten of producten op zoek is, wordt hiervoor 9 van de 10 keer Google of een andere zoekmachine gebruikt. Als jouw website vindbaar is in de zoekmachines, levert dit je vast en zeker extra bezoekers op. 

De Engelse benaming voor zoekmachine optimalisatie is Search Engine Optimization (SEO). Ook in Nederland wordt de afkorting SEO erg veel gebruikt. Er zijn tientallen factoren die invloed hebben op de positie die een bepaalde website in de zoekmachines heeft. Wanneer je SEO toepast, beïnvloedt je deze factoren, om op deze manier de vindbaarheid van de website te vergroten. Vraag jij je af of jouw website nog veel verbetering nodig heeft? In dit geval is het aan te raden om een SEO check uit te voeren. Door middel van een SEO check kun je beoordelen hoeveel verbetering je website nog nodig heeft. 

Hoe werkt een SEO check?

Er zijn veel verschillende manieren waarop je een SEO check kunt (laten) uitvoeren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een ervaren marketing bureau in te schakelen. Veel marketingbureaus bieden een SEO check aan. Dit is de meest aantrekkelijke optie, aangezien je in de meeste gevallen een uitgebreid rapport krijgt. Hierdoor is er precies duidelijk wat voor verbeteringen je website nodig nodig heeft. 

Als je geen marketingbureau wilt inschakelen, kun je ook nog een gratis website analyse tool gebruiken. Er zijn verschillende tools waarmee je de website gratis kunt analyseren. Echter, zijn de beste tools over het algemeen niet gratis. Je krijgt in de meeste gevallen een minder volledig rapport dan wanneer je de SEO check door een expert laat uitvoeren. Uiteraard zit er veel verschil tussen marketingbureaus. Het ene bureau voert geheel gratis een SEO check voor je uit, terwijl je bij een ander bureau de hoofdprijs betaalt. Ook verschilt het enorm hoe uitgebreid de SEO checks zijn. Verdiep je vooraf dus goed in bij welk bedrijf je de beste prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Een website check voor Google

Als er over een SEO check gesproken wordt, wordt er doorgaans gekeken naar factoren die de vindbaarheid in de Google zoekmachine beïnvloeden. Deze zoekmachine is namelijk de meest gebruikte zoekmachine. Als je goed vindbaar bent op Google, levert dit je in de meeste gevallen een hoop extra omzet op. Vraag jij je af hoe je kunt beoordelen of jouw website aan de eisen voldoet? Hieronder lees je een aantal factoren aan de hand waarvan je dit kunt beoordelen. 

Voldoende content

Content is voor zoekmachines als Google erg belangrijk. Dit heeft één simpele reden; iemand gebruikt een zoekmachine om nuttige informatie te vinden. Je website wordt daarom grotendeels beoordeeld op de content. Je website moet voldoende content bevatten, maar daarnaast moet de content ook van hoge kwaliteit zijn. Het kan lastig zijn om voldoende, kwalitatieve en gerelateerde content te creëren. Bovendien moeten de teksten op je website SEO-geoptimaliseerd zijn. Heb je op dit moment niet veel content op je website of bevat de content veel fouten? In dit geval is het aan te raden om de content te verbeteren. Als je content van hoge kwaliteit wilt, is het over het algemeen aan te raden om een SEO-copywriter in te schakelen. Een professionele SEO-copywriter kan SEO-geoptimaliseerde content voor je website schrijven, waardoor de website veel beter zal scoren op dit punt.

Juiste structuur

Een goede website heeft een bepaalde structuur. Zo heeft een website een homepage die naar een aantal belangrijke pagina’s verwijst. Vanaf deze pagina’s wordt er weer naar minder belangrijke pagina’s verwezen. Op deze manier ontstaat er een duidelijke structuur en is het voor Google belangrijk welke pagina’s het belangrijkste zijn. Bovendien is de website op deze manier gemakkelijker te navigeren voor bezoekers. 

Maak voor iedere pagina een duidelijke URL aan. Korte URL’s met daarin de belangrijkste sleutelwoorden, zijn goede voor de vindbaarheid van je website. Zodra de website een duidelijke structuur heeft, is het verstandig om een sitemap aan te maken. Een sitemap maakt het voor de crawlers van Google en andere zoekmachines makkelijker om de website te scannen. 

SSL-certificaat

Tegenwoordig is het belangrijk dat een website een SSL-certificaat heeft. Je herkent een website met een SSL-certificaat aan een domeinnaam die met “https://” begint. De gemiddelde consument vertrouwt een website of webshop zonder SSL-certificaat niet. Bovendien hecht Google veel waarde aan dit certificaat. Dit merk je bijvoorbeeld ook terug aan het feit dat gebruikers van Google Chrome een melding van de browser krijgen als een domein geen SSL-certificaat heeft.

Heeft jouw domein op dit moment nog geen SSL-certificaat? Dit gaat ten koste van je vindbaarheid op het web. Het is daarom aan te raden om je website snel van zo een certificaat te voorzien. Dit kost in de meeste gevallen slechts een aantal euro per maand extra en kun je aanvragen bij het hostingbedrijf van je website. Een SSL-certificaat laat zien dat een website versleuteld is, waardoor het voor hackers lastiger wordt om data te onderscheppen.

Meer lezen over effectieve SEO marketing? Dat kan hier.