In de wereld van zoekmachine optimalisatie komt de term ‘linkprofiel’ vaak ter sprake. Er wordt dan onderscheid gemaakt tussen een intern en extern linkprofiel, maar ook beide elementen zijn weer verder onder te verdelen in kleine subcategorieën. Kortom, hoe ziet een goed intern linkprofiel er precies uit?

Hoe optimaliseer ik mijn interne linkprofiel?

Bij het interne linkprofiel gaat het om een goede navigatie binnen de website. Hierbij valt te denken aan:

✓ Intern linken binnen blogberichten. Dat kan je doen door binnen een bericht door te verwijzen naar een ander relevant bericht. Zo zouden wij in dit blogbericht kunnen verwijzen naar onze blog over de grootste SEO misvattingen. Wikipedia is hier enorm goed in en dat is ook deels de reden voor het succes van Wikipedia in Google. Bijna op iedere term komt Wikipedia op nummer 1 te staan, vanwege de goede interne linkstructuur waarbij iedere pagina veel linkjuice krijgt doordat er talloze andere Wikipagina’s naar verwijzen.

✓ Het menu van je website goed structureren. Zorg dat de belangrijkste pagina’s in het menu worden opgenomen, zodat de bezoeker gemakkelijk door de website kan navigeren en binnen één klik de belangrijkste informatie te zien krijgt. Beperk het aantal submenu-items, zodat het niet onoverzichtelijk wordt.

Maak gebruik van een variatie aan anchor teksten. Je bent snel geneigd om continu met dezelfde anchor teksten te linken naar andere pagina’s. Door echter voor een variatie aan termen te kiezen, krijgt Google een iets gevarieerder beeld van de betreffende pagina waardoor je op meerdere zoektermen zou kunnen scoren.

✓ Gebruik niet alleen klikbare links, maar gebruik ook afbeeldingen om door te verwijzen naar bepaalde pagina’s. Een afbeelding die verwijst naar een dieperliggende pagina maakt het profiel van de onderliggende pagina nog gevarieerder (en dus krachtiger).

✓ Link eventueel ook door naar berichten via een sidebar. In de rechter sidebar zie je bijvoorbeeld nog andere interessante blogberichten. Door deze indeling geef je ook extra power aan de andere blogberichten c.q. pagina’s.